mandag den 2. marts 2015

Bøger læst i uge 9-2015.



I denne uge har jeg fået læst 3 bøger og lyttet til en som lydbog. Den ene af bøgerne var den meget barske "Kinderzimmer" af Valentine Goby, som jeg har lavet et separat indlæg om.

Christina Bonde - Månens børn. Bogen er købt til Bogbloggertræffet sidste år. Af samme forfatter har jeg læst de seneste udgivelser, som er "Nattens Sanger-trilogien", som jeg læste med stor fornøjelse.

Bogen handler om den 18-årige Stella, der sammen med sin onkel starter nyt job på et stutteri. Her bliver hun med det samme betaget af ejerens to sønner, Casanovaen Andrew og den vilde og mystiske Thomas. Inden længe er hun gravid og ved ikke hvem af de unge mænd, der er faderen til barnet, hvilket har stor betydning, da Thomas er varulv. Pludselig bliver Stella jagtet af en hemmelig organisation kaldet Kredsen, der ikke vil have at varulve avler børn.

Forfatteren er knald god til at fortælle historier. Sproget er let og flydende og selv om jeg hverken er særlig interesseret i heste, varulve og er stor modstander af den fortærskede kærlighedstrekant, så evnede hun alligevel at trække mig ind i historien.

Som skrevet var selve historien bare slet ikke mig. Jeg var ved at få fniller af hovedpersonens vægeltsindethed og at hun hele tiden havde sex med begge brødre. Men det der slog mig som spændende, var at lige som at forfatteren i "Nattens Sanger" leger med ideen om ufravigelig skæbne. Var det vældig interessant, sådan som hun legede med dyriskinstinkt kontra menneskelig ræsonnering styret af fornuft og følelse.

2/5 stjerner.

Pittacus Lore - Jeg er nummer fire. Bogen er første bog i serien "Arven fra Lorien". Jeg har lyttet til den, som lydbog hentet på E-reolen.

Der er mange der har meget stærke antipatier mod at læse denne serie, på grund af en af forfatterne, der er en den meget omdiskuterede og kontroversielle James Frey. Jeg har ikke sat mig ind i hvad det hele går ud på og har valgt at læse bøgerne alligevel.

Handlingen følger drengen John Smith og manden Henri, som officielt er hans far, men i virkeligheden er de begge væsner fra planeten Lorien, der sammen med ni andre har søgt tilflugt på jorden, efter at mogadorianerne ødelag deres hjemplanet. Nu er mogadorianerne kommet til jorden og vil jagte og dræbe alle ni overlevende, samt udrydde og erobre hele jorden.

Bogen er okay, men noget af tiden kedede historien mig og jeg fandt den en anelse langtrukken. Jeg kunne ikke helt finde ud af om det skyldtes oplæserens monotone fremførelse, der ikke udtrykte nogen form for entusiasme eller spænding eller om det var selv historien, der bare ikke fik mig helt op at ringe.

Det skuffede mig også at sci fi-delen fyldte så lidt i bogen og jeg kunne drage mange paralleller mellem elementer i denne bog og i James Freys nye serie "Endgame". En helt anden og fuldstændig irrelevant ting, er drengen/manden på coveret og jeg ved godt det er filmudgaven, men undskyld mig, er det mening han skal forestille at være 16-17 år, han ligne jo han er sidst i fyrrerne.

Jeg føler ikke trang til at kaste mig over toeren lige med det samme, men jeg vil nok læse den i forbindelse med udgivelsen af den tredje bog på dansk.

2/5 stjerner.

Salman Rushdie - Luka og Livets Ild. Bogen er købt på boghandlernes bogudsalg i 2014.

Hovedpersonen er drengen Luka, der må ud på en begivenhedsrig og farefuld færd, for at stjæle Livets Ild til sin far, der er faldet i en dyb søvn og hvis han ikke får Livets Ild, vil han dø.

Jeg har engang for længe siden forsøgt mig med forfatterens meget kendte værk "De sataniske vers", som han inkasserede en fatwa for.  Mit forsøg med de t værk, var ikke den store succes og jeg kom ikke længere end et par sider ind i bogen. Det har afskrækket mig fra at forsøge noget andet fra hans forfatterskab, men da jeg fandt denne bog om drengen Luka, fik jeg lyst til at prøve igen, hvilket jeg er glad for at jeg gjorde.

Rushdie er glad for at lege med sprog og ord og det kommer meget fint til udtryk i denne lille fortryllende historie, som forfatteren har skrevet til sin yngste søn. Det er en eventyrlig fortælling, der forener det klassiske eventyr med nutidens computer spil. Bogen er fyldt med kåd leg med begreber og ord, det er en ren fornøjelse at læse.

Jeg synes det er et fantastisk eventyr, jeg nød den måde historien inddragede alle de gamle mytologier og præsenterede store filosofiske spørgsmål for læseren. Nu vil jeg rigtig gerne læse "Harun og eventyrhavet", som er den historie forfatteren skrev til sin ældste søn.

5/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Jeg kan godt følge din kritik af 'Jeg er nummer 4'. Jeg gik også i gang med lydbogen sidste år, men opgav den rimelig hurtig - den fængede ganske enkelt ikke.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige fundet ud af, at man kan sætte hastigheden op på lydbøgerne på Mofibo. Hvilket jeg godt kan se det smarte i, når man møder en langsom og kedelig oplæser, som i "Jeg er nummer 4".

      Lige nu lytter jeg til Linda Castillos "Bryd tavsheden" hos Mofibo, som bliver læst op af hvad der lyder som en ældre dame, der ud over at have en ekstremt dårlig udtalelse også taler ufattelig langsomt, den har lige fået et nøk op ad og det har hjulpet gevaldigt på lytteoplevelsen :)

      Slet
  2. Åh ja, jeg prøvede også at læse De Sataniske Vers, men opgav også efter meget kort tid. Jeg bilder mig ind at det var fordi jeg var for ung til at forstå den (jeg var 18) og at jeg skulle give mig i kast med den igen når jeg var blevet lidt ældre. Men hvis du heller ikke kunne komme ret langt i den, så kan det godt være at jeg skal opgive den ide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror jeg var sidst i 20´erne da jeg forsøgte mig med den og jeg tænke nemlig også, at jeg ville prøve den en gang når jeg var blevet klogere og ældre, men endnu har jeg ikke haft lyst til at gøre et forsøg mere ;)

      Slet
  3. Så røg der lige et par ekstra bøger på listen!😉😊 skønne læseoplevelser du har haft i denne uge!😃

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, den u endelige ønskeliste ;) Jeg synes også hele tiden der bliver føjet nye bøger til min :)

      Slet