onsdag den 11. marts 2015

Hvad læser mine børn #4.

Så er der igen en lille update på hvad mine fire børn hygger sig med at læse.

I min søns klasse har hver enkelt elev fået lavet en læsekontrakt, med et vist antal sider de skal læse inden for en bestemt tidsperiode. Min søn skulle læse 400 sider og dem nåede han lige efter juleferien, et lille stykke inde i "Slangestenen" af Martin Vinther-Madsen og ja, siden har han ikke læst i den. Det er nok lige før man kan se støvet på bogen. Han synes den var fin nok, men når nu læsekontrakten er opfyldt, kan han ikke se nogen grund til at fortsætte. Typisk drenge!

Min ældste datter på 11 år har læst en del bøger siden sidste. Blandt andet fik hun de fire bøger i Ellen Richardsons Klip Klapper klubben-serie i julegave. De var nemme at læse  og dem havde hun læst inden juleferien var omme. Så har hun genlæst Line Kyed Knudsens fire bøger om "Pigerne på Nordsletten", som hun virkelig også er glad for.

Lige nu læser hun omnibussen, med de tre første bøger i Lene Kaaberbøls Vildheks-serie. Den er lidt tung at slæbe med i skoletasken hver dag og derfor vil vi nok købe de sidste tre bøger enkeltvis. Hun synes de er rigtig gode og har givet de to første bøger fem stjerner, men det irriterer hende, at der er så mange stavefejl i den.

Min datter på 9 år har kastet sin kærlighed på Sigge-bøgerne af Lin Hallberg og Margareta Nordqvist, der er en serie på 8-10 bøger om en lille hest der hedder Sigge. Dem læser hun selv.

Som højtlæsning om aftenen læser vi Pjok og Petrine-bøgerne af Kirsten Sonne Harild og Inger Tobiasen, der også er en hestebogs-serie. Hun snakker om, at hun gerne vil gå til ridning, da mange af hendes skoleveninder rider, men da jeg er rædselsslagen for sådan et kræ, som jo er verdens farligste dyr, må hun vente til hun selv kan sadle og strigle og hvad man nu ellers skal med sådan en hest.

Min yngste datter, der skal i skole efter sommerferien, er begyndt at have før-skole-arbejde nogle formiddage i børnehaven og derfor er hun meget interesseret i bogstaverne i øjeblikket, så vi læser blandt andet Halfdans ABC og ABC-Dille. Hun er også vild med Sofie Fehår-bøgerne, der er i flotte pigefarver og har glimmer og søde små flapper der gemmer på breve og andet sjovt.

8 kommentarer:

  1. Det er altså ret hyggeligt med de her indlæg - dem må du endelig fortsætte med. Dejligt at de fleste af dine børn også nyder ordene og bøgerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er dejligt at vide at nogen har glæde af mine indlæg :) Det er faktisk ret tankevækkende, hvor meget indflydelse ens egen opførsel har på børnene!

      Slet
  2. Hvor er det skønt at du fører læseglæden videre til dine børn! Det er virkelig fantastisk! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skønt, at de også har lyst til at læse og dejligt når de finder bøger der giver dem gode læseoplevelser :)

      Slet
  3. Fantastisk sødt indlæg!<3 Jeg nyder selv min ældste datters lyst til at læse - der er ikke noget så skønt, som at forsvinde væk i et eventyr med sit barn:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har læst højt for dem alle fire, helt fra de var små og det tror jeg har stor indflydelse på deres fremtidige læselyst. Men som med min 12-årige søn, skal man så også bare acceptere, at der er tider, hvor de ikke har lyst til at læse og så bare håbe på, at det vender tilbage :)

      Slet
  4. Elsker altså bare de her indlæg, de er så fine! :)

    SvarSlet