tirsdag den 17. marts 2015

Tastefejl, stavefejl og dårlig grammatik!

Dette indlæg er affødt af en e-mail jeg skrev i fredags, med en forespørgsel på et anmeldereksemplar, til forlaget Gyldendal. Da jeg modtog svaret fra Gyldendal kunne jeg til min gru se, at min egen e-mailen var smækfuld af tastefejl. Selv i emne feltet havde jeg skrevet forkert. Ironisk nok var bogen jeg spurgte efter, Susanne Stauns nye bog "Fuck, en lækker røv!", som er en lille håndbog med hjælp til, at blive stærkere rent sprogligt.

Når jeg bedømmer en bog her på bloggen, er jeg tit kritisk over for stavefejl og dårligt sprog i bøgerne, på trods af at jeg selv gentagende gange finder stavefejl og sproglige kiksere i mine egne indlæg og det er selvfølgelig meget pinligt.

Mine indlæg ( og forespørgsels e-mail til forlagene) bliver ofte skrevet i de ledige øjeblikke, der nu en gang er, når man er mor til fire, skal lave husarbejde, samt hente og bringe børn fra fritidstilbud og legekammerater. Tit er der mange afbrydelser mens jeg skriver. "Moar, har du set...?" eller "Moar, hvor er...?" og "Moar...ved du?". Mens jeg har skrevet disse tre afsnit, er jeg blevet afbrudt 14 gange. Ja, for sjov skyld holdt jeg regnskab. Hvis jeg havde en krone for hver gang nogen sagde "Moar!", så ville jeg være mangemillionær.

Det er dog ikke hele min undskyldning. Jeg kan ikke komme uden om, at jeg er blevet temmelig rusten til grammatik og er ude af træning med, at udtrykke mig rent skriftligt. Det er nu en gang længe siden jeg har gået i skole. Jeg er altid i tvivl om sammensatte ord og ord med dobbeltkonsonanter. Jeg tjekker tit ords stavemåde ved at Google dem. Ikke mindst mine manglende kommaer morer min mand, der er langt bedre til grammatik end jeg, sig højlydt over. For han kan ikke forstå, hvordan jeg kan læse så meget og samtidig være så dårlig til grammatik og retskrivning.

Indrømmet, nogle gange går det slet og ret bare for stærkt og jeg får ikke læst det hele ordentlig i gennem eller får tjekket efter om forfatter, forlag eller bogens titel er stavet rigtig. Det er monsterpinligt og noget sjusk. Det kan kun jeg gøre noget ved. Jeg ser i hvert fald frem til måske, at kunne hente lidt hjælp fra Susanne Staun, når jeg i nær fremtid modtager "Fuck, en lækker røv!".

4 kommentarer:

  1. Jeg plejer at have nogenlunde okay styr på grammatik, stavemåder og kommaer, men så snart jeg skal skrive et mere eller mindre officielt brev, så bum - så kan jeg hverken stave til hej eller farvel xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Officielle breve er også meget intimiderende og har en tendens til at give et lille anfald af præstationsangst.

      I folkeskolen var jeg en af dem der fik 10, 11 og 13 i dansk til eksamen, men nu har jeg ikke skulle formulere mig på skrift i mange år, så meget er åbenbart gået i glemmebogen.

      Slet
  2. Haha. Åh, det er så typisk! Jeg er også lidt spændt på den her bog. Gad vide, hvad den kan.

    I øvrigt... Der var engang, jeg gerne ville have 4 børn. Nu har jeg læst det her indlæg. FJORTEN AFBRYDELSER?! Hvordan forbliver du fornuftig i hovedet? :D Hold op, det er mange gange... :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så typisk når ,man virkelig skal imponere et forlag og så får sendt sådan noget gøjemøg af sted ;)

      Det er dejligt at have børn og jeg elsker dem over alt på jorden, men det er altså også hårdt og stressende nogen gange. Den dag jeg skrev indlægget var de alle fire hjemme på samme tid og så er det bare sådan det er. Man vender sig til det, men det er selvfølgelig også vigtigt at man passer på sig selv og sætte nogen grænser, så man ikke bliver helt bims i hovedet.

      Slet