onsdag den 25. marts 2015

Time of Day Book Tag.

Jeg synes denne bogleg, som jeg har hentet på Booktube, så meget sjov ud. Hvis der er nogen der har lyst til at være med, er I hjertelig velkommen til det.

1 – Time to wake up: A book that opened your eyes to a genre you didn’t previously read.

I folkeskolen, da jeg gik i 4-5. klasse, havde vi en klasselærerinde, der var stor fantasy fan. Det var hende der introducerede mig for min absolutte yndlingsbog, som er "Hobbitten" af J.R.R Tolkien.

Tidligere havde jeg læst "De fem"-bøgerne og "De tre detektiver"-bøgerne og fantasybøgerne, var en hel ny og spændende måde at læse på, hvor det ene fantasivæsen efter det andet fik liv og troldmænd boltrede sig med magi og kloge ord. Hun præsentrede mig for en helt anden verden, som jeg har været tiltrukket af lige siden.

2 – No time for breakfast: A book that has been sitting on your shelf for ages.

Jeg har mange bøger på hylderne, som jeg har udskudt igen og igen. En af dem er Lev Tolstojs "Krig og fred". For mange år siden, prøvede jeg at læse dem, men jeg havde ikke den fornødne ro til, at sætte mig ind i alle de mange personer med enslydende navne, så jeg måtte opgive igen.

Men jeg skal da helt sikkert gøre et forsøg igen og jeg har faktisk planlagt at 2016, skal være det år, jeg for alvor tager fat på bunken med tykke bøger.

3 – Time to travel to work: A book you read whilst traveling.

Før jeg fik børn var jeg noget af en globetrotter og har blandt andet været på rygsæksrejse i Asien, sammen med en veninde. Vi havde ikke meget tid til at læse, vi skulle opleve alt det de nye lande og byer kunne byde på, men jeg fik da læst disse to bøger "Robinson Crusoe" af Daniel Defoe og "Tresure Island" af Robert Louis Stevenson. Begge bøger er købt i en boghandel i Singapore og jeg synes bøger er nogle af de bedste souvenirs at have med hjem.

4 – You’ve had a hard time at work: A book you struggled to get through.

Det er helt sikkert "Don Quixote de la Mancha" af Miguel de Cervantes, som nok er den bog jeg har kæmpet mest med nogensinde og jeg har endnu ikke fået afsluttet den. Jeg fik med meget møje kæmpet mig i gennem første bind og jeg tvivler på, om jeg nogensinde vil få læst det andet bind.

Historien er noget af det mest tåbelige jeg har læst. Jeg havde meget svært ved at se noget genialt i den, men måske når jeg er ældre vil jeg prøve igen og måske kunne få noget bedre ud af den.

5 – Lunch time: A quick and easy read.

Jeg læser meget forskelligt og kan godt lide ind imellem de mere alvorlige bøger, at læse små korte og letlæselige YA-bøger. Det tager som regel ingen tid for mig at læse dem og så er det ofte rigtig god underholdning, og det er lidt det samme, som at se en episode af en eller anden easy-going tv-serie på fjernsynet.

Fornylig havde jeg stor fornøjelse af at læse "The Art of Lainey" af Paula Stokes. Den var virkelig sød og jeg kunne godt lide den måde forfatteren havde fået skrevet Sun Tzus "The Art of War" ind i historien.

6 – Time for your performance review: A book you bought because of a review you read/watched.

Jeg følger hele tiden med i hvilke bøger andre læser og hvilke bøger, der udkommer ved at følge andre bogblogge, ved at tilmelde mig forlagenes nyhedsmails og ved at følge forskellige personer på Goodreads.  Når jeg ser en interessant bog plejer jeg, at skrive dem op i min notesbog, så jeg kan huske dem

Sammen med min Læseklub har jeg et par gange været til "læseinspirations"-dag på biblioteket i Brønderslev og som noget nyt var jeg med til et foredrag om krimier på Løkken bibliotek. Det foredrag resulterede i, at jeg efterfølgende købte science reality krimien "Genstart" af Claus M. Lohman, fordi jeg synes den lød spændende og meget anderledes end de krimier jeg tidligere har læst.

7 – Time to travel home: A book that follows a character on some kind of journey.


Bogen jeg vil nævne her er "Wild" af Cheryl Strayed, der netop nu er filmaktuel i biograferne. Jeg læste bogen første gang i 2013 og efter alt den omtale den har fået fornylig, har jeg fået lyst til måske at genlæse den i løbet af i år.

Den handler om den vandretur forfatteren tog på, da hun var bare 22 år. Hun gik flere tusind kilometer ad the Pacific Crest Trail, der er en vandrerute, der går fra Mexicos grænse op langs USA sydkyst og helt op til grænsen til Canada. Det er en smuk vandrerute og det er noget af en bedrift, at begive sig ud på den.

8 – Dinner time and conversation: A book you don’t hear people talk about much, but you loved.

Jeg ved godt at "The Martian" af Andy Weir fornylig har været oppe og vende i bogblogger verdenen, men jeg synes den er så fantastisk, så jeg bliver nødt til at nævne den igen. Jeg lyttede den som lydbog første gange i foråret 2014, efter jeg havde hørt Jen, fra TodayinJensLibrary tale meget begejstret om bogen.

Det er en science fiction, helt uden mærkelige rumvæsner og underlige planeter, tværtimod tager den udgangspunkt i kendte ting og steder og så er den hylemorsom. Jeg har kun lyttet til den som lydbog og kan varmt anbefale den, men jeg har planer om også at læse den som fysisk bog på et tidspunkt.

9 – Time to zone out in front of the TV: Your favourite book that has been turned into a movie or TV show.

Det er lidt svært for lige da jeg læst spørgsmålet, ville jeg have valgt "Blade Runner", men jeg har sjovt nok ikke læst "Drømmer robotter om elektriske får", af Philip K. Dick, som  er den historie filmen bygger på, så den gælder nok ikke.

Derfor må jeg, med risiko for at blive lynchet, nok vælge alle Jane Austens dejlige bøger. Hvor af nogle af dem er blevet filmatiseret flere gange. Hvis jeg skal udvælge en enkelt, vil det nok være "Stolthed og fordom", som jeg med jævne mellemrum genlæser. Jeg har efterhånden set mange forskellige filmatiseringen af den, men jeg bliver ved med at vende tilbage til BBC-miniserien med Jennifer Ehle og Colin Firth som Lizzie og Mr. Darcy.

10 – Bedtime: The book that is currently on your nightstand.

Jeg har to bøger på natbordet i øjeblikket. Den ene er "Mambo i Chinatown" af Jean Kwok, som er noget så forfriskende og banebrydende, som en kinesisk chick-lit. Bogen handler om den unge kvinde Charlie, der er en ABC (American born chinese), hun arbejder, som opvasker på en restaurant. Hendes liv ændrer sig drastisk den dag hun får arbejde som receptionist i et danse studie.  Den er rigtig sød og jeg kan meget nemt se den blive til en romantisk film.

Den anden bog er "Dark Reflections", der er en trilogi samlet i en bog, af Kai Meier, der er tyskernes fantasykonge. Bogen foregår i vores tid, men i et Venedig, der er befolket af magikere, havfruer og sten løver, der kan bevæge sig. Historien starter med at hovedpersonen, den 14-årige Merle, bliver sendt fra børnehjemmet, hvor hun er vokset op, til spejlmageren Arcimboldos hus for at komme i lære. Jeg er ikke kommet ret langt, men jeg er allerede fanget helt ind af stemningen i bogen.

11 – Night-time: A book you couldn’t put down so you stayed up way too late reading.

I denne måned har jeg læst de fem bøger i Kate Burkholder-krimiserien af Linda Castillo, der indtil videre er oversat til dansk.

De var alle meget spændende og især de sidste to i serien, måtte jeg bare læse færdig samme dag, som jeg havde påbegyndt dem. Så klokken blev altså noget over midnat, inden jeg kom i seng, de to dage.

2 kommentarer:

  1. Det er et ret hyggeligt tag der her. Det kan være at jeg besvarer det en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid så hyggeligt at læse andres svar, så jeg glæder mig til at læse, hvad du svarer på spørgsmålene, når du får den lavet engang :)

      Slet