mandag den 27. april 2015

Bøger læst i uge 17-2015.

Hold da helt op, det har været en helt overraskende god læseuge. Jeg har læst 5 bøger og lyttet til en lydbog og deroveni kommer så også bøgerne fra Read-A-thonet, der løb af stablen lørdag til søndag. Den ekstra læse tid kom sig af, at jeg blev syg tirsdag og onsdag og måtte ligge i sengen begge dage.

 
To af bøgerne "De forklædte piger fra Kabul" af Jenny Nordberg og lydbogen "Kafka på stranden", var jeg meget tæt på at være færdig med i sidste uge. Jeg har læst spændingsbogen "Tvillingesagen" af Lotte Dalgaard og den lille franske roman "Livet er bedre" af Anna Gavalda, som begge var gode bøger på hver deres måde.

Haruki Murakami - Kafka på stranden. Bogen er lyttet som lydbog på Mofibo og det er en genlytning i forbindelse med #YearOfMurakami. Jeg havde næsten lyttet bogen færdig i uge 16, men manglede bare lige et par timer, som jeg fik lyttet i starten af denne uge.

Historien følger mange retninger, der snor sig og flettes ind i hinanden. En af dem følger den 15-årige Kafka Tamura, der er løbet hjemme fra og opsøger Kumura biblioteket på øen Shikoku og en anden følger den 60-årige Nakata, der blev ramt af en uforklarlig dumhed da han var barn og som har gjort at han kan tale med katte.

Selv om det er anden gang jeg læser bogen kan jeg ikke påstå, at jeg er blevet meget klogere. Det meste af historien finder jeg spændende, mens mange dele stadig ingen mening giver og kan forekomme som det renen volapyk. Min første anmeldelse af bogen er at finde her.

Kafka på stranden får 3/5 stjerner.

Johanna Spyri - Heidi. Denne udgave er en af bøgerne i Penguins flotte Puffin in Bloom, der er en serie af dannelsesromaner med stærke og forbilledlige piger som hovedpersoner.

Bogen handler om den lille forældreløse Heidi, der som 7-årig bliver sendt op i de schweiziske bjerge til sin vrantne bedstefar. Stik imod al forventning går det godt mellem de to og da Heidi bliver tvunget til at tage til Frankfurt, som legekammerat for en invalid pige, lider både Heidi og bedstefaren under adskillesen.

Jeg mener helt bestemt, at jeg har læst bogen som barn og jeg synes også at kunne huske at jeg har set den som tv-serie på et tidspunkt, men jeg må indrømme at jeg blev meget overrasket over de mange moralske og ikke mindst de religiøse løftede pegefingre, der er i historien.

Det faldt mig for brystet at historien er så overdreven og jeg brød mig ikke om den måde drengen Peter, der er opvokset i bjergene, bliver fremstillet som en uvidende og dum dreng, der blandt andet skal trues til at lære at læse. Det var meget specielt, at Heidi stort set forblev den samme, mens det var personerne hun kom i berøring med, der udviklede sig.

Hyggelig historie, men efter min smag var den bare for sukkersød og overdreven.

Heidi får 3/5 stjerner.

John Corey Whaley - Where Things Come Back. Dette er en af de bøger som blev helt vildt hyped på booktube for et par år siden, desværre synes jeg langt fra, at den kunne leve op til det.

Bogen handler om den 17-årige Cullen Witter, der en sommer oplever mange ting i den ellers meget lille og kedelige by han bor i. Hans fætter dør af en overdosis, der bliver spottet en fugl, som alle ellers troede var uddød og så forsvinder hans lillebror sporløst. Historien følger også et andet spor, der starter med den fanatisk religiøse unge mand Benton Sage.

Jeg har opdaget, at jeg ofte har svært ved at relatere til YA-bøger, der har mandlige hovedpersoner og det var helt klart også gældende i dette tilfælde. Hverken historien eller personerne sagde mig det mindste. Jeg synes der manglede dybde i personkarakteristikkerne og jeg fandt dem ganske uinteressante. De to sideløbende fortællerspor var efter min mening meget søgte og jeg kunne ikke mønstre nogen nævneværdig overraskelse, da det store plottwist kom, for jeg var nærmest ligeglad.

Dog får bogen en ekstra stjerne for fortællerstilen, der i starten mindede mig lidt om den i Outsideren af Susan Hinton. John Corey Whaley bliver ofte sammenlignet med John Green og det passer nok også meget godt, for ham synes jeg også skriver godt, men jeg bryder mig ikke om det han skriver om. Deres skrivestil er det ikke noget i vejen med, jeg kan bare ikke sætte mig i en teenagedrengs sted.

Where Things Come Back får 2/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor har du været en flittig læser :-) udgaven af "Hedie" er bare så flot! Håber at du fik sover dejligt efter readathon:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Puffin in Bloom er sådan nogle smukke udgaver :) Jeg sov rigtig godt, for hold da op hvor var jeg da træt :)

      Slet