søndag den 19. april 2015

Den store bog med kultopskrifter.

Hver gang vi har været i AZ i Hjørring det seneste halve årstid, har mine pige været tiltrukket af mange af de her kogebøger, der bruger kendte slikprodukter som ingredienser.

Af erfaring ved jeg, at jeg sjældent får brugt de kogebøger jeg får købt og generelt er jeg imod, at give store firmaer penge for at reklamere for deres produkter, som jo reelt er det man gør, når man for eksempel køber glas, hvor der står Coca-Cola på og lignende. Men den her gang gav jeg mig, da jeg er træt af altid at komme med de samme kager til skolearrangementerne; Drømmekage, Brownies eller Den du ved nok-kagen og synes det kunne være sjovt at få noget ny inspiration.

Bogen er inddelt i afsnit med de forskellige produkter og jeg kastede mig straks ud i at bage et par af de kager der så nemmest ud og som krævede færrest ingredienser. For der er ingen tvivl om at rent økonomisk, går det hen og bliver nogle meget dyre kager, hvis man skal købe de originale produktmærker. Det kan også være derfor at kagerne er meget små, der er ingen store "skuffe"-kager her.

Med den første kage, som var en M&Ms kage, med både almindelige og peanuts M&Ms, kokos og mascarpone, havde jeg valgt en form der var alt for stor. Der er ingen vejledning i bogen om, hvor store forme man skal bruge, så jeg havde vurderet forkert og bunden blev alt for tynd og kunne derfor ikke hænge sammen. Men jeg synes det var en god og lidt anderledes kage, der ikke var alt for sød.

Klog af skade lavede jeg dobbeltportion af  den næste kage, som var en Mars Shortbread kage, som også blev en dyr affære med hele 6 Mars bare i. For at få dejen til at hænge ordentlig sammen, tilføjede jeg selv et par æg til dejen, som ellers ville smuldre fuldstændig. Grundlæggende er shortbread, jo bare sød mørdej og i dette tilfælde altså med hakket Mars i. Ikke det store sus efter min mening og hvinende sød.

Jeg må sige at min forudanelse om, at bogen i bund og grund er et reklamegimmick holdt helt stik. Nogle af kagerne, hvor man skal bruge Galle&Jessen pålægschokolade, er simpelthen ikke andet end, at man bager en almindelig kage (for eksempel en banankage ) og så ligger pålægschokoladen oven på som topping. Det behøver man altså ikke en kogebog for at find ud af. Så efter min mening er bogen desværre slet ikke pengene værd.

Skal man bage kagerne og ikke lige bor i nærheden af grænsen, kunne man eventuelt gå i Lidl eller Aldi og købe nogen af deres kopiprodukter for at spare penge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar