lørdag den 4. april 2015

Lene Kaaberbøl - Skammer-serien.

Serien består af følgende fire bøger: "Skammerens datter", "Skammertegnet", "Slangens gave" og "Skammerkrigen".


Det er nok omkring 10-15 år siden læste serien første gang og jeg kan huske jeg allerede dengang, var meget begejstret for den, men jeg kunne ikke huske meget andet end det med skammerøjnene.

I forbindelse med al omtalen omkring filmatiseringen af "Skammerens datter", fik jeg lyst til at genopleve serien. Gennem Mofibo havde jeg alle fire bøger til rådighed som lydbøger, så det lå lige til højre benet at hente dem ned.

Serien følger søskendeparret Dina og Davin. Dina har arvet sin mors meget usædvanlige evne, som gør det muligt at kigge andre i øjnene og få dem til at skamme sig over det de har gjort. I første bog møder Dina fyrstesønnen Nicodemus, der af sin halvbror Drakan, er blevet anklaget for at have myrdet sin storebror og dennes højgravide hustru. Men Dina kan ved hjælp af sine evner, se at Nico ikke er den skyldige, men hvem er så morderen?

Historien er nem at forstå, man bliver lynhurtig bekendt med det univers bogen foregår i og man falder pladask for den iltre og stædige Dina. Hendes bror Davin er lidt mere kompleks. Det tog længere tid før jeg holdt af ham, fordi han er meget dumsmart og tager nogle meget overilede og ikke helt gennemtænkte beslutninger.

Jeg synes det var fedt, at det er de to søskende der er hovedpersonerne. For efter den første bog sidder man med en forventning om, at det er Nico, der skal være helten og forfatteren foretog flere utraditionelle valg hen ad vejen, der overraskede mig. Det kunne jeg rigtig godt lide. Det er skønt når det ikke bare en den samme forudsigelige opbygning hver gang.

Lydbogsudgaverne var fine at lytte til. Det eneste men, er at oplæseren skifter i bog nummer fire og lige pludselig blev nogle af navne udtalt anderledes, men det er en lille detalje, som jeg nok kun bemærkede fordi jeg marathon-lyttede dem. Jeg kan i hvert fald klart anbefale serien til alle, der kan lide et godt og velfortalt eventyr.

De gamle udgaver jeg har på hylden, har de ikke været særlig heldige med, jeg synes faktisk de er tudegrimme. Så kan jeg bedre lide enten de nye filmudgaver der kommer nu eller de flotte indbundne tobindsudgaver, der udkom for nogle år siden

Hele serien får 5/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Åhhh, elsker Skammerens Datter. Jeg er ret glad for de gamle udgaver af bøgerne, men det er bl.a. også fordi de har en nostalgisk betydning for mig. Ellers er to-bindsudgaverne også ret flotte. Film-forsiden siger mig ikke så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk serie! Det er kun med meget få bøger jeg bryder mig om filmudgaverne, men i dette tilfælde synes jeg de har fanget bogens stemning rigtig godt og jeg er vild med hendes isblå øjne :)

      Slet
  2. Jeg er næsten færdig med at læse "Skammerens datter bind 1-2", men er desværre ikke så begejstret. Det er en okay historie, men jeg syntes ikke at karaktererne er særlig dybe og de farefulde begivenheder er lidt for hurtigt overstået. Jeg vil gerne læse de to sidste bøger i serien på et senere tidspunkt.
    Ønsker dig en god påske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne serie ramte bare lige noget rigtig for mig, men det er da altid sjovt at høre andre meninger :)

      Slet
  3. Det er det dejlige ved at læse bøger, og dele meninger og indtryk:-) Nu har jeg jo hellere ikke læst de sidste to bind i serien, og kan jo være at de forbløffer. Nogle serier skal man læse alle bøger for at danne en samlede mening:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes i hvert fald at de fire bøger sammen giver en fin og sammenhængende historie, men jeg kan også huske at jeg ikke var helt så begejstret første gang jeg læste den, netop fordi, forfatteren flere gange tager nogle alternative og ikke helt forventede valg og nu ved genslæsningen, er det en af de ting jeg sætter pris på :)

      Slet