torsdag den 21. maj 2015

Bogkøb i maj 2015. (første del)

De nye bøger har hobet sig op siden sidste indlæg om nye bøger i april. Jeg havde blandt andet fødselsdag i starten af måneden og har benyttet gavepengene til at få gjort et lille indhug i den uendelige ønskeliste over bøger jeg gerne vil eje.


De to første bøger er billedbøger. Den ene er købt i Arnold Busck i Metropol i Hjørring og den anden er fra The Book Depository.

Werner Holzwarth og Wolf Erlbruch - Muldvarpen, der ville vide hvem der havde lavet lort på den hoved. En meget elsket og ofte læst billedbogsklassiker hjemme hos os. Vi har slidt to udgaver af bogen helt op, så dette er vores tredje udgave.

Brenda Williams og Benjamin Lacombe - Lin Yi´s Lantern. Jeg er stor fan af Benjamin Lacombes illustrationer, som jeg længe gerne har villet eje nogle af, men desværre er langt de fleste af de billedbøger der er tilgængelige med hans tegninger på spansk, som jeg ikke mestre. Men jeg faldt da over denne søde lille kinesiske fortælling på engelsk, som jeg glæder mig til at læse snart.

De følgende fem bøger er Young Adult bøger også kaldet YA og er alle købt på Saxo.com:

Rosie Garland - Vixen. Jeg så bogen på forfatteren Jen Campells YouTube kanal og jeg synes den lød
rigtig spændende. Den foregår i landsbyen Brauntone i Devon i tiden omkring pestenog handler om en ung pige og præsten Father Thomas.

Rene Denfeld - The Enchanted. Bogen foregår på dødsgangen. Hovedpersonen er en unavngivet fange, der er temmelig ustabil rent mentalt. Fra sin celle følger han med i livet på dødsgangen. Han følger blandt andet en kvindelige efterforsker der arbejder med at få frigivet fanger fra dødsgangen. Det skulle være en smuk men meget barsk fortælling.

M.L. Stedman - The Light Betwen Oceans. Jeg har i et stykke tid været på udkig efter bøger af australske forfattere og romaner der foregår Down Under. Denne bog handler om et ægteparret Tom og Isabel, der bosætter sig i et fyrtårn på en lille ø ud for Australiens kyst. Parret kan ikke selv få børn, men en dag driver en båd med en død mand og et spædbarn i land på øen. Nu stilles parret over for dilemmaet om de skal tage barnet til sig uden at sige noget eller om de skal kontakte myndighederne.

Claire Lazebnik - Wrong about the Boy. Bogen er udelukkende købt fordi, det er en moderne fortolkning af Jane Austens "Emma", som er en af mine absolut favoritter. Jeg har tidligere på året læst "The Last Best Kiss" af samme forfatter, som jeg synes var meget sød. Bøgerne hører absolut til den letlæselige genre, men jeg er sikker på det vil være en perfekt sommerbog.

Kasie West - The Fill-In Boyfriend. I år har jeg læst de to forgående bøger i forfatterens serie af søde små selvstændige kærlighedsromaner. Bogen handler om Gia, der på Prom Night  bliver droppet af sin kæreste. Nu er gode råd dyre og hun griber fat i den første og bedste single fyr på parkeringspladsen og laver en aftale med ham om, at hvis han hjælper hende, hjælper hun ham en anden gang.

De næste fire bøger er henholdsvis tre bøger købt brugt  på Saxo.com og en spændingsroman som jeg har købt til et forfatter arrangement jeg var til i starten af måneden:

Lotte Dalgaard - Det svageste led. Bogen udkommer d. 26. maj. Som skrevet var jeg til et arrangement med forfatteren i Stenum, der ligger lige nord for Brønderslev. Her var der mulighed for at købe forfatterens bøger til meget fordelagtig pris. Jeg har læst den første bog i serien  om journalisten Line Lyng der hedder "Tvillingesagen" og jeg var rigtig godt underholdt.

I "Det svageste led" kommer Line Lyng rundt i landet, da der begås drab så forskellige steder som på Bornholm, Ærø og på stranden i Løkken.Forlydender på aftenen ville vide at filmselskabet Zentropa, har købt filmrettighederne til den første bog.

Keri Hulme - Marvfolket. Som jeg skrev længere oppe, har jeg været på udkig efter bøger og forfattere fra Australien og New Zealand. Denne bog handler om en kvinde, der lever i et tårn på den newzealandske kyst. En dag brydes hendes hverdag af ankomsten af den stumme dreng Simon, der er stukket af fra sin voldelige maori-stedfar. Bogen har fået rigtig god omtale og da jeg faldt over den antikvarisk, kunne jeg ikke andet end at købe den.

Geraldine Brooks - Bogens Folk. Bogen handler om den australske bogkonservator Hannah Heath, der bliver kaldt til Sarajevo for at konservere den berømte jødiske bog Sarajevo Haggadah. Da hun kommer i gang med konserveringen, støder hun på bitte små spor, som vinstænk, hår og en sommerfuglevinge, som fortæller om bogens historie og tilblivelse.  Det lyder altså helt magisk og inspirerende historie.

Susanna Clarke - Jonothan Strange og Mr. Norrell. Jeg har nu i flere år hørt denne bog omtalt på forskellige Booktube kanaler på Youtube. Men jeg har kun set meget få anmeldelser af den. Den skulle være meget tung i det, men helt fantastisk skrevet, så da jeg fandt den på dansk og som brugt bog til rimmelig pris, slog jeg til. Jeg ved ikke helt præcis hvad den handler om, men skulle være noget med magi.

De sidste tre bøger er køb, der er inspireret af mit læsetema i maj måned. De er købt hos Arnold Busck i Hjørring og på saxo.com.

Gaby Morgan - Poems from the Second World War. Jeg har også en samling af digte fra Første
Verdenskrig. Digtene er skrevet af soldater på fronter rundt omkring i verden og af de pårørende familie og venner, der var der hjemme.

Jennifer Teege - Amon, min bedstefar ville have skudt mig. Hvis man har set filmen "Shindlers liste" har man et godt billede på, hvordan den grusomme kz-kommandant Amon Göth var. Ved et tilfælde finder bogens forfatter Jennifer Teege ud af at dette uhyre af en mand, rent faktisk er hendes bedstefar. Da hun selv er mulat og derfor helt sikkert en af de personer han ville have udryddet, giver det nok en del stof til eftertanke.

Thomas Harding - Hanns og Rudolf. Denne bog er købt på anbefaling af den søde ekspedient hos Arnold Busck. Handlingen i den centrerer sig om efterspillet med jagten og retsforfølgelsen af krigsforbryderne efter Anden Verdenskrig. Bogen følger Hanns Alexander, der efterforsker og jagter krigsforbryderne og den berygtede og hadede massemorder Rudolf Höss, der var kommandant i Auschwitz, som boede inde i lejren med sin hustru og børn, mens røgen fra de mange krematorierne, hvor de mange lig blev brændt, blæste hen over dem.

13 kommentarer:

  1. Sikke mange gode bøger imellem! Jeg har selv længe gerne ville læse The Enchanted, så glæder mig til at høre hvad du synes om den.
    Og så er det virkelig et flot cover til The Light Between Oceans. Det var ikke en bog for mig, men håber du kan lide den.. Den bliver faktisk snart filmatiseret. Og Jonathan Strange & Mr. Norrell kommer også lige straks som en BBC-serie, og den serie ser meget interessant ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan se frem til forhåbentlig mange timers god læsning. Jeg synes de lyder så spændende og gode alle sammen, så problemet er altid hvor man skal starte ;)

      Slet
  2. Hvis du mangler inspiration til Australske bøger, så er der jo altid den ultimative klassiker fra "Down Under" - Tornfuglene. Samme forfatter har også skrevet en pudsig lille roman, der hedder Englebarn (mener jeg!?).

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk læst Tornfuglene, for mange mange år siden. Så det kan godt være den trænger til en genlæsning, hvis jeg kan finde en flot udgave af den. Af samme forfatter har jeg læst "Morgans Run", den kan jeg helt sikkert anbefale, den var virkelig god :)

      Slet
  3. Årh, det er mange år siden jeg læste 'jonathan strange og mr. Norrell! Jeg husker at den var virkelig svær at komme igennem, men jeg var stædig og VILLE læse den færdig, og så endte den med at være ret fængende.... kunne være interessant at læse den igen og se hvad jeg ville synes om den idag.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du skriver, at "Jonathan Strange... " er fængende, jeg mangler ofte lidt ekstra tilskyndelse til at komme i gang med de lidt tykkere bøger. Genlæsninger, kan være noget sjovt noget, som regel er det kun de bøger jeg synes bedst om jeg genlæser, hvilket jo egentlig giver god mening. Men det kunne jo også være at en bog der bare var okay, vinder lidt ved en genlæsning.

      Slet
  4. Wauw! Herligt syn med sådan en høj bogstabel :-)
    Jeg læste Jonathan Strange og Mr. Norrell for... ja, det er ved at være en del år siden. Jeg var desværre ikke så betaget af historien, som jeg havde håbet, men den var udmærket. Får næsten lyst til at genlæse for at opfriske historien...

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være der er belæg for en Readalong med "Jonathan Strange..." når nu Sissel også gerne vil genlæse den. Det kunne evt. være i juli eller august!?

      Slet
    2. Undskyld! Selvfølgelig Sidsel og ikke Sissel :)

      Slet
  5. Åh, sikke en fantastisk stak! Det er nogle virkelig spændende bøger du har imellem :)
    Jeg læste selv "The Enchanted" for lidt siden, og sidder og pønser på en anmeldelse, men det er virkelig svært, for den ramte lige i mellemgulvet, og jeg har svært ved at formulere nogle brugbare ord.
    Jeg vil dog lige pointere (bare så du er forberedt), at det absolut ikke er en YA bog, men derimod en ret voksen og til tider voldsom fortælling. Men glæd dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også at "The Enchanted" lød lidt for rå til at være en YA.

      Jeg kender godt det der med, at det kan være svært at formulere sin mening om en bog. For mig er det tit sværest, hvis det er en god bog, for så lader jeg mig ofte bare rive med af historien, uden at bemærke skrivestil og evt. fejl. Ofte kommer jeg også til kort med det danske sprog, da det engelske har en større variation af superlativer at vælge fra. På dansk kan jeg som regel kun komme på fantastisk og tiende gang man bruger det, så bliver det lidt ensformigt ;)

      Slet
  6. Jeg tvivler meget på at "Gaby Morgan - Poems from the Second World War" ville være noget for mig, men hold op hvor er den bare smuk at se på! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læser normalt heller ikke digte, men den er så fin og så faldt den perfekt ind i mit læsetema :)

      Slet