søndag den 10. maj 2015

Bøger læst i uge 19-2015.


Læsetemaet er stadig Anden Verdenskrig og det er hård læsning, men ikke helt så deprimerende som jeg havde frygtet. Dog har jeg haft en stor trang til at se "Gilmore Girls" hver aften, i stedet for at læse som jeg ellers plejer at gøre. Men det er da blevet til fem bøger i ugens løb, hvor af de tre handlede om Bornholm og krigen. De bøger har jeg lavet et indlæg om her. Ugens andre bøger var:

Paul Dowswell - Ausländer. Bogen er en ungdomsbog og er købt for et par år siden i Bog & Idé i Brønderlsev.

Bogen handler om den 15-årige Piotr, der under Anden Verdenskrig bor i Polen sammen med sine tyskfødte forældre. Da hans forældre dør, kommer han på børnehjem og her finder der en sortering af børnene sted. På grund af sit nordiske udseende, det lyse hår og de blå øjne og det faktum at han taler flydende tysk, kommer han i pleje hos professor Kaltenbach, der forsker i racerenhed og racebestemmelse.

Med historien prøver forfatteren at sætte ord på, hvordan det heller ikke var nemt at være tysker under Anden Verdenskrig. Hvor det i høj grad gjaldt om at være den rigtige slags tysker. Det er spændende at følge hovedpersonen, som både er fascineret og tiltrukket af nazismen, men samtidig også begynder at indse, at der er noget helt galt.

Hovedpersonens dilemmaer kommer fint til udtryk og forfatteren tilbyder en ny, anderledes og helt bestemt interessant vinkel på krigstiden. Men af en eller anden grund synes jeg der manglede noget. Jeg blev ikke fanget ind af historien og jeg følte der var en følelsesmæssig distance til hovedpersonen, jeg kom aldrig rigtig til at holde af ham. Jeg synes desværre også, der var nogle kiksere ind imellem i teksten, hvor man havde svært ved at finde ud af, hvem der gjorde hvad eller, hvem der sagde hvad. Der var også nogle meget abrupte spring i tiden, som var meget forvirrende.

Ausländer får 2/5 stjerner.

Tatiana de Rosnay - Sarahs nøgle. Bogen er købt fornylig i Bog & Idé i Hirtshals.

Historien følger den amerikanske journalist Julie Jarmond, der bor i Paris med sin franske ægtemand og sin 10-årige datter. Hun arbejder for et amerikansk blad og får til opgave, at skrive om Vel d´Hiv´, der er en skamplet i den franske krigshistorie og en begivenhed franskmændene helst vil glemme. Den d. 16. juli 1942 foretog det franske politi på eget initiativ, en massearrestation af 13.152 jøder og sendte dem direkte i døden i Auschwitz. Gennem sin research støder Julie på historien om den 10-årige jøde Sarah, hvis skæbne har forbindelse til hendes egen svigerfamilie.

Da jeg først var begyndt på historien, kunne jeg ikke slippe den igen, før den var færdig. Historien, der følger to spor, et nutidigt og et i 1942, er utrolig fængslende. Jeg blev meget berørt af Sarahs historie, som jeg synes var både barsk og meget sørgelig.

Jeg havde lidt problemer med Julies historie. Jeg brød mig ikke om, hvordan hun fandt sig i ægtemandens opførsel og jeg synes faktisk hendes søgen efter Sarah, kom til at virke manisk og mærkelig. Især til sidst følte jeg, at historien blev trukket i langdrag og forfatteren tærskede i den grad lang halm på fransk/amerikanske fordomme og stereotyper hele bogen igennem, det blev lidt trivielt i længden.

Sarahs nøgle får 3/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Ærgerligt at Ausländer ikke var så god. Jeg købte den på ultratilbud i marts måned (den var så billig, at jeg ikke kunne lade være :D), men havde ikke så høje forventninger til den. Oh well - jeg læser den nok alligevel på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg var også meget skuffet, da jeg syntes den lød meget god på beskrivelsen.

      Ultratilbud, er det hos plusbog, de har det?

      Slet
  2. Jeg brød mig heller ikke om Julies historie i Sarahs nøgle - men den anden del (tilbageblikket) var så fin :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var meget overrasket over den store forskel på de to historier. Sarahs historie virkede seriøs nok ,mens Julies historie fik mig til at tænke på en chick-lit bog.

      Slet