mandag den 1. juni 2015

Bøger læst i uge 22-2015.


En lidt skuffende læse uge, hvor jeg helt måtte opgive at læse en bog færdig, hvilket ikke sker ret ofte. Jeg lagde dog godt ud med den spændende og meget interessant science krimi "Hvidt snit" af Lotte Petri, som jeg har lavet et separat indlæg om.

Magne Hovden - Sameland. Bogen er lyttet som lydbog på Mofibo.

Handlingen foregår i det allernordligste Norge, tæt på grænsen til Finland og handler om en lille landsby og dens skæve eksistenser. Et par af dem er Roy og Leif, der altid er på udkig efter en hurtig måde at tjene penge og de finder på at ville lave et samisk-oplevelsescenter.

Til at starte med havde jeg lidt svært ved at pejle mig ind på humoren og jeg skulle et godt stykke ind i den kun 6 timer lange lydbog, før jeg begyndte at synes den var sjov. Men på trods af at den ikke lige umiddelbart ramte min lattermuskel helt præcist, så er det helt sikkert en fornøjelig kort lille bog.

Sameland får 3/5 stjerner.


Anne Blankman - Prisoner of Night and Fog.

Bogen foregår i Tyskland i München før Anden Verdenskrig. Hovedpersonen er den 18-årige Gretchen Müller. Hendes far blev skudt under det der bliver kaldt "Ølstuekuppet", hvor Hitler og nogle af hans mænd forsøger at tage regeringsmagten i 1923. Faderen bliver en nationalhelt og Gretchen vokser op med Hitler, som velgørere og hyggelig onkel, der tager sig af hende og familien.

Ni år efter kuppet er Hitler godt på vej til en strålende politisk karriere og Gretchen er vokset op med hans outrere holdninger, som hun faktisk tror fuld og fast på. Alt ændrer sig da hun en aften møder jøden Daniel og hun finder ud af at alle de løgne onkel Hitler, har fortalt hende om ondskabsfulde og falske jøder ikke stemmer. Daniel har blandt andet nogle bekymrende oplysninger omkring hendes fars død. Både Daniel og de nye oplysninger får hende til at tvivle på alt det Hitler har lært hende.

Det er en historiskroman med en sideløbende krimihistorie og jeg synes grundlæggende den er meget interessant, da den foregår i tiden før Anden Verdenskrig og fordi den handler om en der er tæt på Hitler og der med gør Hitler til en aktiv person, hvor han tit bare er en fjern baggrundfigur i andre bøger. Forfatteren får flettet de historiske begivenheder og personer meget overbevisende sammen med fiktionsdelen.

Der er også en del psykoanalyse i bogen og det er egentlig ret spændende at læse om, da forfatteren i efterskriften skriver, at Hitler faktisk fik diagnosen psykopat under Første Verdenskrig af en tysk læge og i bogen er de symptomer en psykopat udviser, hold op i mod Hitler bizarre optræden og adfærd.

Det var ikke en bog jeg fløj i gennem selv om det er en ungdomsbog på omkring de 350 sider med relativ stor skrift. Gretchen og Daniel, jeg kom hurtig til at holde af, men jeg kunne ikke rigtig finde flowet i historien.

Oprindeligt har jeg givet bogen fire stjerner på Goodreads, men efterfølgende har jeg fjernes en stjerne, da jeg ved nærmer eftertanke, kan finde temmelig mange ting i historien, der trækker ned.

Prisoner of Night and Fog får 3/5 stjerner.

Anne Blankman - Conspiracy of Blood and Smoke. Det kan godt være jeg havde svært ved at komme igennem "Prisoner of Night and Fog", men det er intet imod, den kamp jeg måtte kæmpe for at komme de 100 sider ind i denne bog, som jeg fik læst før jeg måtte opgive.

Der er stadig en interessant mulighed for at lære noget om hvordan Hitler kom til magten og hvordan det hele foregik i Tyskland før krigen startede og de interne ændringer Hitler skabte. Men desværre var der ingen udvikling i personerne eller handlingen og de interesserede mig ikke det mindste. Det føltes lidt som en noget speget gentagelse af den første bog. Rigtig ærgerligt da det kunne have været et spændende set-up og fordi, det er nogle virkelig flotte covers, der for en gang skyld passer sammen.

Bogen har ikke fået nogen stjerner, da den er opgivet.

Morgan Matson - Second Chance Summer. Bogen handler om Taylor, der har det med at stikke af fra sine problemer, men da hendes familie, på grund af hendes fars uhelbredelige kræftsygdom, skal tilbringe en hel sommer sammen i deres sommerhus ved Lake Phoenix, hvor de ikke har været de sidste fem år, har hun ingen mulighed for at stikke af. Det bliver heller ikke bedre af at hun, da hun var tolv, sårede de to vigtigste personer i hendes liv og nu skal hun vende tilbage de fortrængte følelser og den sårede stolthed.

Dette er en af de her easy-going YA romaner, med et lettere forudsigeligt teenagedrama, som jeg er for gammel til at tage alvorligt. Men denne bog også et  mere seriøst tema, som jeg tror alle kan relatere til og som jeg rigtig godt kunne lide. Det var hjerteskærende at følge Taylors fars sygdomsforløb og hvordan de langsomt kom tættere og tættere på hinanden både far og datter, men også som familie. Det kostede tåre at læse om, når man selv har haft kræft tæt inde på livet.

Meget sød og samtidig alvorsfuld ungdomsbog.

Second Chance Summer får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. 'Second Chance Summer' kostede mig også en tåre (eller ti) og jeg synes, at det er en af den slags ungdomsbøger, der bare kommer lidt længere ind på livet af en.
    Jeg er i hvert fald glad for, at du kunne lide den. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis bogen bare havde handlet om den lidt forlorne kærlighedshistorie, så var jeg stået af, men kræfthistorien ramte mig virkelig hårdt, jeg kunne fuldstændig relatere til det med familien der ikke taler sammen om følelser og især, det med at når personen er væk går mange historier tabt. Uha, god bog!

      Slet