onsdag den 27. maj 2015

Bogkøb i maj 2015 (Anden del).

Så er der kommet flere nye bøger på hylden. Skal vi ikke bare sige, at jeg har købt dem i anledningen af min fødselsdag, som var i starten af måneden!? De fleste af bøgerne er købt på Saxo.com, hvor jeg drager fordel af deres gode rabatter, som plusmedlem og et par enkelte af bøgerne er fra The Book Depository.


John Scalzi - Lock In. Spændende forfatter, som jeg ikke kendte tidligere, men som jeg har hørt nævnt flere gange i den seneste tid. Jeg har en bog mere på vej af samme forfatter. Bogen foregår i et fremtidig USA, der er ramt af en sygdomsepidemi, der gør at folk er ved fuld bevidsthed, men ude af stand til at bevæge sig eller kommunikere med omverdenen.

Naomi Novik - Uprooted. Det er en eventyragtig historie. Den handler om pigen Agnieszka, der bor i en fredelig lille landsby i en dal i bjergene. I skoven der omgiver landsbyen bor en troldmand også kaldet Dragen. Han holder skovens mægtige kræfter i skak. Som betaling skal landbyen hvert 10. år give ham en skønjomfru, der skal tjene ham i de følgende 10 år. Den næste udvælgelse er nært forstående og hvem mon der bliver valgt.

Nnedi Okorafor - The Book of Phoenix. ( Bogen er opgivet og givet væk) Bogen er den selvstændige efterfølger til forfatterens fantasyroman "Who Fears Dead", som jeg købte sidste år.  Jeg har planlagt at læse de to bøger i juli måned, hvor jeg har valgt at læsetemaet skal være Afrika.

Michel Faber - The Book of Strange New Things. Lad os bare være ærlige, det var uden tvivl det flotte cover der fik mig til at lægge mærke til bogen i første omgang. Men handlingen lyder nu også meget interessant. Den handler om en missionær der bliver valgt til at drage ud på en livslang rejse for at forkynde sin tro til fjerne folk på fremmede steder. Efter hvad jeg har forstået, er det sådan en filosofisk historie, hvor han rejser ud, men måske finder ud af at det er bedre der hjemme.

Richard Flanagan - The Narrow Road to the Deep North. Bogen er lige udkommet på dansk og lyder til at være en smuk kærlighedshistorie. Forfatteren er fra Australien og bogen er købt med henblik på et Down Under- læsetema jeg planlægger senere på året.

Barbara Kingsolver- The Poisonwood Bible. Bogen handler om missionæren Nathan Price, der rejser med sin kone og fire døtre til Congo. Bogen er fortalt fra konen og døtrenes synsvinkler. Familien har alt det med, som de tror de får brug for, men Afrika er helt anderledes end de havde forestillet sig.

Jan-Philipp Sendker - The Art of Hearing Heartbeats og A Well Tempered Heart. Begge bøger handler om Julie. I den første bog forsvinder hendes far pludselig sporløst. Familien er chokerede og uforstående over for hvad der kan være sket, men en dag finder de et kærlighedsbrev, som han har skrevet til en kvinde i Burma. Julie tager orlov fra sit arbejde som advokat og tager til Burma for at finde faderen.

Lisa Howorth - Flying Shoes.  Da forfatteren selv var teenager oplevede hun, at hendes lillebror på 9 blev fundet mishandlet og dræbt tæt på deres hjem, gerningsmændene blev aldrig fundet. Romanen er hendes debut og er hendes måde at behandle det skete på og at prøve at forstå den skrækkelige forbrydelse. Det skulle eftersigende være forfatterens personlige historie, der har inspireret Donna Tart til at skrive "Den lille ven".

Gene Luen Yang og Derek Kirk Kim - The Eternal Smile. Denne tegneserieroman eller graphic novel, indeholder tre meget forskellige historier der blander virkelighed med fantasi. Jeg har længe haft kig på Gene Luen Yangs graphic novel "American Born Chinese", men det var altså denne jeg valgte at købe i første omgang.

Jane Costello - The Love Shack. Bogen er købt som en let lille sommerbog. Den handler om kæresteparret Dan og Gemma, der må flytte hjem til Dans mor, så de kan spare penge for at få råd til at købe deres drømmebolig. Det giver selvfølgelig nogle skærmydslers og slider hård på deres forhold.

Sophie Kinsella - Remember Me. Jeg har aldrig læst noget af forfatteren og da jeg ledte efter en af hendes enkeltstående romaner at forsøge mig med, faldt jeg over denne smukke udgave. Den handler om Lexi Smart, der vågner op med hukommelsestab efter en ulykke. Hun kan ikke huske de sidste tre år af sit liv og der er mange overraskelser der venter.

Kevin Kwan - Crazy Rich Asians. Jeg synes det er enormt spændende, at der er begyndt at komme chick-lit romaner fra asiatiske forfattere. Bogen handler om Rachel Chu, der bor i New York med sin kæreste, Nick. Da hun tager med Nick til Singapore for at møde hans familie, har hun ingen ide om hvad der venter hende. For NIcks familie er stinkende rig og hans mor synes ikke Rachel er god nok til hendes søn og har kørt andre unger kvinder i stilling, som hun synes er mere passende for hendes søn. Der er også kommet en efterfølger, som jeg har tænkt mig at købe, hvis jeg kan lide den første.

6 kommentarer:

  1. Det er godt nok en masse lækre bøger du har fået købt her i maj:0) Vi elsker også bogen om Muldvarpen herhjemme, som du viser i del 1. Det er bare en helt fantastisk sjov børnebog:0). Jeg er ved at være færdig med Flanagans roman, og den rammer mig i hjertet. Jeg kan godt forstå at bogen modtog Man Booker-prisen i 2014, da det er en vigtig historisk periode, hvor mange mistede livet, og som ikke bør forties eller glemmes. Jeg er dog ikke vildt begejstret for romanen, men som sagt har den et vigtigt budskab.

    SvarSlet
    Svar
    1. Muldvarpen er en fantastisk bog, som altid vækker stor begejstring hos børn i alle aldre ;) Glæder mig til at læse din anmeldelse af Flanagan. Kender godt de bøger, som man bare så gerne vil elske på grund af det vigtige budskab, men som halter lidt i udførelse.

      Slet
  2. Remeber Me er rigtig sød og underholdende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, jeg er sikker på at det er den perfekte sommerbog :)

      Slet
  3. Hvor har du købt mange fine bøger! Plusmedlemskab på saxo er en farlig ting ! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Og kombineret med videoer om Book Hauls på Youtube er det endnu mere farligt ;)

      Slet