onsdag den 27. maj 2015

Coffee Book Tag!

Igen har jeg tyvstjålet en af disse sjove boglege fra Booktube. Jeg har valgt ikke at tagge nogen, men alle er selvfølgelig velkommen til at være med på legen. Jeg drikker ikke selv kaffe og har derfor lånt det fine billede på Pinterest.


Spørgsmålene:

1. Black: Name a series that's tough to get into but has hardcore fans.

J.R.R Tolkien - Ringenes herre-trilogien. Er helt sikkert en af de tungere fantasy trilogier. Jeg har hørt om mange, der har opgivet at læse dem på grund af det meget sindige tempo og det nogle gange lidt langtrukne handlingsforløb. Men det er og bliver en kult-klassiker, som har mange fans verden over. Jeg har læst trilogien to gange indtil videre og det er helt sikkert en af mine favoritter inden for fantasygenren.

2. Peppermint mocha: Name a book that gets more popular during the winter or a festive time of year.

Bram Stoker - Dracula. Hvert år i oktober plejer jeg i forbindelse med mit Halloween-tema at genlæse den klassiske udgave af Dracula. Set med moderne øjne er den ikke særlig uhyggelig og netop derfor lige noget for mig, som er lidt af en bangebuks.

3. Hot chocolate: What is your favorite children's book?

Laura Ingalls Wilder - Det lille hus på prærien-serien eller af nogen kaldet Laura-bøgerne. Er en serie jeg har haft stor fornøjelse af både da jeg fik læst bøgerne højt som barn og nu de seneste år, hvor jeg har læst dem højt for mine egne børn. Familien Ingalls barske og frie liv på prærien, bliver ved med at forbløffe og forundre mig.

4. Double shot of espresso: Name a book that kept you on the edge of your seat from start to finish.

Tatiana de Rosnay - Sarahs nøgle. Selv om jeg ikke var alt for imponeret af denne historie, var den skrevet så medrivende og især den ene af de to parallelfortællinger i bogen fangede mig i den grad, så jeg bare måtte læse videre og finde ud af hvad der videre skete. Jeg tror jeg læste den på en enkelt dag.

5. Starbucks: Name a book you see everywhere.

Anthony Doerr - Alt det lys vi ikke ser. Bogen er fornyeligt udkommet på dansk og der er vist ikke den bogblog, den ikke har været på endnu. Jeg var så heldig at vinde et eksemplar hos webboghandlen Plusbog og jeg havde håbet at læse den i denne måned, hvor den ville passe fint ind i mit Anden Verdenskrig-læsetema, men det ser desværre ikke ud som om jeg når at læse den i denne omgang. Det er egentlig fint nok, da jeg helst vil læse den når hypen er aftaget.

6. That hipster coffee shop: Give a book by an indie author a shoutout.

Søren og Morten Ellemose - Madam Slavatins hemmeligheder. Dette er en sand lille perle af 24 små finurlige, djævelske og eventyrlige noveller. Bogen er en selvudgivelse fra   brødrene Ellemose og bogen i sig selv, ser lille og undseelige ud, men man skal bestemt ikke skue hunden på hårene. Novellernes spidsfindighed og velskrevenhed overraskede mig i den grad.

7. Oops! I accidentally got decaf: Name a book you were expecting more from.

Rainbow Rowell - Fangirl. Jeg kan egentlig nævne en lang række af meget hypede ungdomsbøger, som jeg er blevet skuffede over og som bare slet ikke har været mig. Men jeg synes "Fangirl" skuffede mig ekstra meget, da jeg allerede havde læst "Eleonor & Park" af samme forfatter, som jeg synes var rigtig god og derfor forventede jeg, at jeg selvfølgelig ville kunne lide "Fangirl" lige så meget. Det var desværre ikke tilfældet.

8. The perfect blend: Name a book or series that was both bitter and sweet but ultimately satisfying.

Frank Backman - En mand der hedder Ove. Jeg er ikke helt sikker på, hvad der menes med spørgsmålet, men jeg har valgt at besvare det med denne bog. Jeg gik ind til den med stor skepsis, men den tog mig fuldstændig med storm. Ove fik mig både til at fælde en tåre, samtidig med at jeg flere steder grinede højt. En utrolig sjov og hjertevarm bog om livet og om sure gamle mænd med hjertet på rette sted.

8 kommentarer:

  1. Så fint udvalg af bøger du har med her :) Tror da vist måske jeg ved hvad min næste vlog skal indeholde nu :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid så hyggeligt med disse små bogtags. Jeg glæder mig til at se din vlog :)

      Slet
  2. Ih, sikke et fint tag! Og gode svar :)
    Jeg har efterhånden hørt så meget godt om "Madam Slavatins hemmeligheder", at jeg vist snart bliver nødt til at anskaffe den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skulle du helt sikkert tage at gøre. Det er virkelig nogle små skønne og dystre noveller :)

      Slet
  3. De er rigtige sjove - de tag lege. Sikke nogle fine svar og bøger du har valgt:-) Jeg har hørt meget godt om 'En mand der hedder Ove', så tror at jeg er nød til at læse den. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke anbefale "Ove" nok, det er en rigtig skøn historie, som jeg synes du bør læse :)

      Slet
  4. Fint tag! Jeg har selv overvejet det, men jeg kan ikke lide kaffe, så jeg synes det var lidt sært. :D
    Også fine svar du er kommet frem til! Jeg er enig med dig omkring 'Fangirl' - den forventede jeg godt nok også meget mere af og blev ret skuffet, desværre. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg læste at der også var nævnt varm kakao, tænkte jeg, at jeg godt kunne svare på spørgsmålene, selv om det med kaffe heller ikke er lige mig ;)

      Jeg har "Attachments" af Rainbow Rowell stående og jeg håber da den er bedre end "Fangirl" :)

      Slet