tirsdag den 16. juni 2015

Bogkøb i juni 2015.

 


Så er der igen kommet en pæn stak nye bøger på hylden og det lader til, at jeg på det seneste, har været meget tiltrukket af guld, glimmer og flotte forsider, når jeg har købt bøger. De første fire bøger er købt online hos William Dams Boghandel. Hvor jeg synes jeg fandt nogle rigtig gode bøger i deres tilbudsafdeling. Prisen på bøgerne jeg endte med at købe ligger på mellem 20 og 40,- kr.

 
Martin Amis - Mødernes hus. Foregår i en af Stalins Gulaglejre og følger to brødre og kvinden Zoya. Hun har et forhold til begge brødre og dette bliver skæbnesvangert for alle tres liv. Jeg har ikke læst ret mange bøger der foregår i Rusland, så jeg synes det lød som en meget interessant bog.

Tahmima Anam - En gylden tid. Bogen har det smukkeste cover og fortæller historien om Østpakistans løsrivelse fra Pakistan og tilblivelsen af den selvstændige stat Bangladesh. Historien er fortalt gennem en families skæbne. Jeg er vild med bøger der foregår i Asien og fortæller om de forskellige landes historie.

Irène Némirovsky - Feber i blodet. Et fransk familiedrama, som jeg regner med, handler om livet, kærlighed, begær og store følelser, som franskmændene jo elsker at skrive bøger og lave film om.

Sally Grindley - Tilovers. En børnebog, der handler om den 11-årige Lu Si-Yan, der bliver sendt væk fra sin familie og sin landsby af  sin onkel, fordi familien er fattig og han mener at hun nu er stor nok til at kunne tjene penge og klare sig selv.

De næste bøger er alle købt på Saxo.com.

 
Michaela MacColl - Prisoner in the Palace. Bogen har den smukkeste folierede og spejlblanke forside, der var meget svær at fotografere ordentlig. Den foregår i viktoriatidens London og handler om den 17-årige Liza. Da hendes forældre dør og efterlader hende uden formue, må hun søge antagelse ved hoffet og bliver ansat som den unge prinsesse Victorias hofdame. Her må hun lære at begå sig mellem hofsnoge og farlige intriger.

Robin McKinley - Sunshine. Endnu en bog med lidt bling-bling over sig. Hele coveret har holografisk effekt der får den til at glitre. Det er en vampyrhistorie der allerede udkom i 2003, det vil sige den udkom to år før Twiligt og jeg synes det kunne være spændende at læse en vampyrbog, der ikke har været under indflydelse af førnævnte bog. Jeg ved ikke andet end at den handler om pigen Sunshine og at selveste Neil Gaiman, har udtalt at den er "Pretty much perfect!".

Lewis Carroll - Alice in Wonderland & Through the Looking Glass. Også en bog med guld og glimmer. For et par måneder siden læste jeg den danske illustrerede udgave af "Alice i Eventyrland" og jeg fik meget lyst til at læse efterfølgeren, "Bag spejlet", så da jeg fandt denne samlede smukke udgave, så kunne jeg ikke lade være med at klikke den hjem. Alt det mørke på forsiden er egentlig guldfolie, men det ses ikke så tydeligt på billedet.

Victorie Scott - Fire & Flood og Salt & Stone. Dem som har læst mit indlæg om denne måneds læsetema, vil jo nok mene, at jeg bestemt ikke har brug for at få flere serier på hylden. Men denne serie af Victoria Scott, har fået utrolig god omtale alle steder, så jeg måtte bare se hvad al virakken handler om. Og ja, det irritere mig helt vildt, at jeg ikke har fået købt to bøger der matcher. Bogen handler om Tella Holloway, hvis bror er dødeligt syg. Ved at deltage i en vanvittig og farlig konkurrence på liv og død, kan hun måske vinde medicinen, der kan helbrede hendes bror.

Malorie Blackman - Double Cross. Da jeg skulle til at læse forfatterens første bog "Noughts & Crosses" opdagede jeg, at det som jeg troede var en trilogi, viste sig at være en tetralogi, så jeg manglede en bog. Den bestilte jeg fluks så jeg kunne få læst serien færdig, men hvis jeg nu havde ventet bare lidt, kunne jeg måske have sparet pengene, da jeg ikke er så begejstret for serien som jeg havde håbet og faktisk er kørt helt fast i den tredje bog og bare ikke kan motivere mig selv til at læse videre.

John Flanagan - Wanting. Endnu en bog til mit "Down-Under"-læsetema, der kommer senere på året. Bogen omhandler to historiske personligheder, nemlig den britiske opdagelsesrejsende sir. John Franklin, der bosatte sig på Van Diemen´s Land ( det nuværende Tasmanien) og forfatteren Charles Dickens og på en eller anden måde flettes deres to historier sammen.

Haruki Murakami - The Colorless Tsukuru Tazaki and his Year of Pilgrimage. Som en del af  læseudfordringen #YearofMurakami, var dette juni måneds Murakami-bog. Jeg ville ellers helst gerne have haft den engelske grå udgave, men da jeg fandt denne flotte hardback udgave til halv pris på Saxo.coms lagersalg, så valgte jeg den i stedet.

Jeg har allerede lyttet bogen som lydbog og min mening om den kan læses sidst i indlægget her.

Charlie Lovett - First Impressions. Den sidste bog havde jeg nær glemt at få med, da den lå et andet sted, fordi jeg er ved at læse den. Det er en rigtig sød historie, der både foregår i nutiden og på Jane Austens tid. Igen er jeg vild med coveret, der er meget stemningsfuldt og samtidig har dette her lækre voksbløde finish, når man rører ved det.

8 kommentarer:

  1. Dejlig stabel! Jeg har selv overvejet at læse Fire & Flood men kan ikke finde ud af, om den minder for meget om lignende serier, så jeg ser frem til at læse din anmeldelse af bogen :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu blev jeg jo meget skuffet over "Noughts & Crosses", som jeg ellers ikke har hørt andet end godt om, så nu må vi se med "Fire & Flood". Måske er det for meget at håbe på at det bare er en dualogi...og ikke en serie der fortsætter i de uendelige ;)

      Slet
  2. Jeg læste 'Prisoners in the Palace' sidste år, og den var rigtig fin. Meget ungdommelig og spekulativ men også meget underholdende :)

    Og den udgave af 'Alice' ser skøn ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også jeg vil synes om den, for historien lød rigtig interessant med det engelske hof og Victoria-tiden.

      Desværre var der ikke nogen dansk illustreret udgave af "Bag spejlet", så jeg måtte finde en pæn engelsk udgave :)

      Slet
  3. Sikke en stak og hvor er din nye udgave a 'Alice's Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass' bare fin! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en forholdsvis billig paperback udgave, så papiret er ikke så høj kvalitet, men jeg synes den var rigtig sød uden på :)

      Slet
  4. Jaaaah Victoria Scott! <3 *favorit*

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at komme i gang med dem, tror det er perfekt sommerlæsning :)

      Slet