torsdag den 25. juni 2015

Det læser mine børn juni-2015.


Så er der endnu en lille update på hvad mine børn læser og hvad jeg læser for mine børn.

Min 12-årige søn har lige været på lejrskole på Bornholm og i forbindelse med turen skulle eleverne skrive en skoleopgave og han valgte (stærkt tilskyndet af sin mor) at skrive om 2. verdenskrig på Bornholm og han har derfor læst "Bornholm i krig 1940-1946".

Lige som de sidste mange gange, læser hans sig stille og roligt gennem Whimpy Kid- bøgerne af Jeff Kinney, på engelsk. Han er nu kommet til bog nummer 6 i serien. Men ellers er læsning desværre ikke det, sådan en preteenagedreng prioriterer højst, det meste af tiden står den på Farming Simulator eller Minecraft og Skype med vennerne.

Min datter på 11 år elsker at læse og hun er gået i gang med to serier. Den ene af bøgerne er "Kampen om kongevåbnet", der er anden bog i forfatter Sara Ejersbo Fredriksen børnebogsserie, som hun har haft med i skoletasken, til når de har frilæsning i skolen.

Den anden er "Drenge, hulk & hemmeligheder" af Anette Herzog , som jeg byttede mig til til bogbyttemarkedet i starten af juni måned og som hun læser i om aftenen.

Min næstældste datter, på snart 9 år, benytter sig rigtig meget af skolebiblioteket, hvor hun låner letlæsningsbøger, som vi læser sammen, eller som hun læser til frilæsning i skolen. Hun har stadig svært ved at læse og vi øver og øver.

Selv læser hun hver aften lidt i "Sigge"-hestebøgerne af Linn Hallberg. De er reelt nok lidt for svære for hende, men så længe hun får den overordnede mening med, så tror jeg det er fint nok.

Min yngste datter på 6 år, elsker selv at sidde og bladre i bøger. Hun sætter sig ind på gulvet i vores lille hjemmebibliotek og finder en billedbog eller fagbog, som hun kan bruge langt tid på at kigge i.

Det er kun de to yngste, der har lyst til at få læst højt og for dem har jeg for 117. gang læst "Verdens bedste Pelle Haleløs" af Gösta Knutsson og er lige nu gået i gang med de søde små og meget spændende højtlæsningsbøger om "Vigga & Luna" af Lise Bidstrup.

Jeg har købt et par engelske billedbøger. Den ene er "Gigantosaurus" af Johnny Duddle som er en sjov dinosaurus-fortolkning af den kendte klassiker "Ulven kommer". Da bogen kom viste det sig, at smudsomslaget, var den flotteste plakat. Den anden bog er "Red Green Blue" af Alison Jay, der er en lille bog med små rim om farver.

Bøgerne er nok købt lige så meget for min egen skyld, som for børnenes. Jeg elsker flotte og farverige børnebøger og børnene kan godt lide rytmen i rimene.

6 kommentarer:

  1. Jeg synes, disse indlæg er hyggelige. Sjovt at følge med i, hvad der kommer af nye børnebøger :-)

    Ps. Jeg læser som regel op for min gemal, når vi er på ferie eller lange køreture :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor sjovt. Jeg tilbød engang i tidernes morgen, at læse højt for min mand, men han takkede pænt nej. Så jeg var glad da vi fik børn jeg kunne læse højt for i stedet ;)

      Slet
  2. Hvor er det bare fedt at læse hvor læseglade dine børn er :) Æblerne er ikke faldet langt fra stammen ^_^

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi forældre har utrolig stor indflydelse på hvilke interesser vores børn får. Det er faktisk meget tankevækkende for det kan både være af tilskyndende art, men helt bestemt også hæmmende i nogle tilfælde.

      Slet
  3. Det er nogle ret hyggelige indlæg, som minder mig om hvad eg selv læste, da jeg var på de forskellige alderstrin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan jo ikke lade være med at synes at der er langt mellem børnebøger af samme kaliber som de gode gamle klassikere. Pelle Haleløs, Peter Plys, Astrid Lingren og Peter Pedal holder stadig :)

      Slet