lørdag den 13. juni 2015

Kim Thúy - Ru

Bogen er et anmeldereksemplar fra Gads Forlag.

Ru  betyder ”vuggevise” eller ”at vugge” på vietnamesisk; på fransk dækker det over en lille strøm eller bæk og dette er både forfatterens vuggevise fra livet og en strøm af erindringer.

Romanen handler om at være immigrant og den fortæller den vietnamesiske pige Anh Thins historie, om hvordan hun vokser op som privilegeret barn i Saigon, familiens flugt fra kommunisterne og oplevelsen som bådflygtning i en fangelejr i Malaysia, livet som immigrant i Canada og hvordan det føles at vende tilbage til sit oprindelses land.

Sproget er meget poetisk, selv om det hun skriver er med ikke så lidt kant.  De små korte afsnit eller vignetter, i bogen mindede mig om digte. De følger ingen kronologisk orden og de fremstår som små kalejdoskopiske brudstykker af minder. De små tekststykker er refleksive og antyder forskellige temaer og tanker, som skaber velovervejede situationsbilleder, på godt og ondt, på nethinden.

Selv om romanen ikke er kronologisk, hænger fortællingen sammen på den måde, at den sidste linje i de fleste afsnit, er stikord til det næste og på den måde får teksten en sammenhæng og en rød tråd.

Fortællingen er fiktiv, men mens man læser den får man det indtryk, at det er forfatterens eget liv og oplevelser hun fortæller om. Det fortalte virker meget personligt og følelsesladet og der er mange filosofiske og livskloge bemærkninger, der skaber stof til eftertanke.

Bogen får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en lille fin bog! Den er hermed sat på min liste af bøger som jeg godt kunne tænke mig at læse

    SvarSlet
    Svar
    1. Romanen var slet ikke som jeg havde forventet, men jeg blev på ingen måde skuffet. Den er helt bestemt en læsning værd :)

      Slet