tirsdag den 9. juni 2015

Krig og kærlighed.

 
Fra forlaget mellemgaard har jeg modtaget de følgende to anmeldereksemplarer.

Wigand Wüster - Artillerist i Stalingrad. I forbindelse med sidste måneds læsetema, Anden Verdenskrig, efterlyste jeg bøger om krigen på østfronten og derfor greb jeg med det samme chancen for at læse denne erindringsbog og øjenvidneberetning fra Wigand Wüster, der som 22-årig var løjtnant i den tyske hær og som var med ved slaget om Stalingrad.

Jeg elsker at læse bøger om mennesker, der har levet et anderledes liv og som har oplevet ekstraordinære ting. Man må da sige, at det er har forfatteren helt bestemt i dette tilfælde og modsat mange andre overlevede han både slaget ved Stalingrad og det efterfølgende krigsfangeophold i Rusland og kan nu som 90-årig fortælle sin historie. Historien er ledsaget af forfatterens egne meget stemningsfulde fotografier og akvareller.

Der er ingen indledning i bogen. Læseren er med det samme midt i krigen ved østfronten, hvor bomberne flyver om ørene på soldaterne. Jeg manglede måske lidt baggrundviden om forfatterens militærkarriere og livet før krigen. Jeg synes bogen var meget rodet og da der springes meget rundt i tiden, havde jeg svært ved at følge med nogle gange. Flere steder måtte jeg læse afsnit gentagende gange uden at kunne få mening ud af det.

Nogle steder var historien mangelfuld. Det forvirrede mig, at der flere gange blev hentydet til ting, f.eks. en disciplinærstraf, som forfatteren skulle have modtaget, eller brandsår en øverstkommanderende skulle have pådraget sig, uden yderligere forklaring. Slutningen var også utrolig brat.

Jeg synes det er umådeligt synd, at bogen ikke er redigeret bedre og dermed lettere tilgængelig, da det er en fortælling af historisk betydning, som mange kunne lære af, da det er en del af krigen som vi sjældent hører om og som der ikke findes mange tilbage, der har oplevet på tæt hold. Det er også et meget unikt indblik i hvordan krigen oplevedes af en tysk officer.

Artillerist i Stalingrad får 2/5 stjerner.

Elisabeth Lyneborg - Dunkle Kærlighedshistorier. Bogen er en samling af noveller, der alle foregår i forskellige historiske perioder og i forskellige lande i og uden for Europa, men som alle har kærlighed som det centrale tema.

At skrive noveller er en svær kunst, da forfatteren på relativt kort tid, skal have fortalt en forståelig og velafrundet historie, som på trods af den begrænsede længde skal give fuldstændig mening. Det synes jeg Elisabeth Lyneborg evner til fulde.

Selv om novellerne var meget forskellige, var jeg fint underholdt hele vejen i gennem og den røde tråd, kærligheden, kom til udtryk i forskellige former og var let genkendelig i alle historierne. Rigtig fine og velskrevne noveller.

Dunkle kærlighedshistorier får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Noveller er en kunst - nogle forfattere besidder evnen, andre falder fuldstændig igennem!😉 Dunkle kærlighedshistorier lyder spændende!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har et meget ambivalent forhold til noveller, da der netop ikke er ret mange der er god til at skrive dem. Men jeg blev helt sikkert glædeligt overrasket denne gang :)

      Slet