tirsdag den 30. juni 2015

Læseliste for juli 2015.

 
Overskriften på denne måneds læsetema er "De anderledes læseoplevelser" og består af tre bøger. Det er tre bøger, som jeg har haft stående et stykke tid. De er anderledes og noget helt særligt og netop derfor har jeg ikke rigtig haft mod på at gå i gang med dem, fordi de virker lettere uoverskuelige.

De tre bøger er:

 
J.J. Abrams og Dug Dorst - S. Denne bog er et fantastisk værk. Den er lavet så den forestiller en gammel biblioteksbog, der hedder "Ship of Theseus" af V.M. Straka. Inden i bogen ligger gamle dokumenter, postkort og avisartikler. Parallelt med den egentlige historie om "Theseus", fortælles der en anden historie, gennem de ting, der er indlagt i bogen og de notater der er tilføjet.


Jeg er ikke helt klar over, om det er en slags mysteriebog og at man gennem læsernes notater opklarer noget. Jeg har haft bogen længe, men har bare aldrig rigtig vist hvordan man læser den.

 
 
Mark Z. Danielewwski - House of Leaves. Dette skulle være en temmelig uhyggelig bog. Igen er det en historie inden i en historie. Den handler om en mand der finder et gammel manuskript, om en familie der flytter ind i et hus. Da faderen i familien finder ud af at huset er større inden i end uden på, sætter han alle mulige forskellige folk til at prøve at opklare, hvordan det kan lade sig gøre, samtidig med at mørke kræfter begynder at tale til hans børn.


Denne bog er også en, jeg har haft på hylden meget længe, da den virker meget overvældende både fordi den er meget tyk, men også fordi den er meget kreativ i sin opsætning og jeg har ikke haft mod på at gå i gang med den før.

 
 
Marcus Sedgwick - The Ghost of Heaven. Denne smukke bog består af fire dele, der skulle kunne læses i fuldstændig vilkårlig rækkefølge og stadig give mening. Efter hvad jeg har forstået skulle bogen handle om tidslommer og handlingsspiraler og måske tidsrejser, men jeg er ikke helt sikker.

Man skulle i hvert fald kunne læse den på 24 forskellige måder og stadig få en forståelig historie ud af den. Min plan er, at jeg vil forsøge, at læse den mindst to gange i løbet af juli og måske et par gange mere i løbet af det sidste halve år i 2015, for at se om det passer.

Månedens #YearofMurakami har jeg denne gang måttet ændre i forhold til det planlagte, da den bog Sabrina, der står for projektet, har valgt, er en bog der først bliver udgivet i Danmark til september. Så i stedet har jeg valgt at læse Norwgian Wood.


Udover de tre bøger, er der frit slag på alle hylder og jeg har valgt at fokusere på, at få læst nogle af de bøger jeg har valgt til Plusbog.dks Sommer-Læseleg og måske få afsluttet en enkelt serie eller to mere fra junimåneds læseliste.

4 kommentarer:

  1. Åh hvor hyggeligt, jeg skal også læse S. den her måned. Jeg regner med at læse den løbende ved siden af andre bøger, så jeg ikke bliver alt for overvældet :)

    Store små løgne er jeg næsten færdig med. Det er en temmelig...speciel bog, vil jeg sige. Jeg håber, du kan lide den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. "S" virker godt nok som en ordentlig mundfuld med alle de noter og sager der er lagt ind i. Jeg har tænkt på, om man skal læse det hele eller om noget af det ikke er så relevant. Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den :)

      Jeg har godt nok hørt, at man ikke skal forvente at "Store små løgne" er lige som "Min mand hemmelighed". Så det bliver spændende!

      Slet
  2. Hold da op, nogle interessante bøger du skal igang med! :D
    De lyder en anelse indviklede, men jeg glæder mig til at høre om dine oplevelser med dem. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan mærke at jeg stadig er lidt tøvende i forhold de her tre bøger, og læser overspringsbøger i stedet for at se at komme i gang. Måske skulle jeg have spredt dem ud over flere måneder i stedet for at samle dem i en. Vi får se hvordan det går :)

      Slet