søndag den 28. juni 2015

The Classic Books Tag

Når jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal lave indlæg om, tyer jeg til disse små hyggelige boglege også kaldet Book Tags.

Denne gang handler tagget om boglige klassikere og jeg har som sædvanlig tyvstjålet det fra en booktuber fra YouTube og har ingen anelse om, hvem der har startet det originale tag, da der kører mange tags rundt der ligner hinanden.

Spørgsmålene er som følger:

1. An overhyped classic you really didn't like.
Det er uden tvivl "Don Quixote" af Miguel de Cervantes. Det er en af de klassikere, jeg har set omtalt og citeret i mange romaner og som jeg altid har følt at jeg burde læse. Men hold da helt op hvor blev jeg skuffet, da jeg endelig kom i gang. Den var simpelthen bare for kedelig og humoren i den kunne jeg slet ikke forholde mig til, jeg synes bare den var noget så tåbelig.

Den handler om herremanden Don Quixote de la Mancha, der efter at have læst for mange romaner får vrangforestillinger og har svært ved at skelne virkelighed og fantasi og det mest bizarre er, at alle han kender går med på det og yderligere øger til vanviddet.

2. Favourite time period to read about
Jeg har ikke rigtig nogen favorit periode, men jeg har nok læst flest bøger der foregår i 1700- og 1800-tallet. Blandt andet Jane Austen, Brontë søstrene, Elizabeth Gaskell og senest Gustav Flaubert.

3. Favorite fairy-tale.
Jeg er ikke den store fan af klassiske eventyr. Hverken Grimm eller H. C. Andersens eventyr har været min kop te. Men jeg kan dog trods alt bedre lide de gamle mere barske udgaver, end Disneys sukkersøde udgaver af de kendte eventyr. Nej, jeg generelt ikke fan af Disney!

I stedet har jeg valgt "Løven, heksen og garderobeskabet" af C.S. Lewis, den og "hesten og drengen" er de to eneste af Narnia bøgerne jeg holder af og som jeg synes kan læses som separate eventyr. Jeg har læst begge utrolig mange gange gennem tiden. Denne flotte billedbogsudgave, der er illustreret af Christian Bingham, holder jeg meget af at kigge i.

4. What is the classic you're most embarrassed about having not read
Jeg ved ikke, om der er bøger, jeg ligefrem er flov over ikke at have læst. Men et bud kunne være L.M Montgomerys bøger om "Anne fra Grønnebakken". Jeg har set tv-serien flere gange og jeg knus elsker den lille forældreløse Anne og hendes små skærmydsler og  ikke mindst hendes små kampe med Gilbert Blyth.

Jeg har også læst forfatterens anden trilogi om pigen Emily, som jeg synes var rigtig sød, men jeg har aldrig fået læst bøgerne om Anne, selv om jeg har haft dem på hylden i snart 15 år.

5. Top 5 classics you would like to read (soon)


Der er rigtig mange klassikere, som jeg hele tiden tænker, at jeg godt kunne tænke mig at fordybe mig i, men bare ikke har nået endnu.

Siden jeg læste 1Q84 trilogien af Haruki Murakmi,, har jeg villet læse 1984 af George Orwell, da 1Q84 skulle være en hyldest til 1984, der er nævnt utrolig mange gange i først nævnte trilogi. 1984 skulle også være en af de første bøger der introducerede et dystopiskunivers.

Jeg har aldrig læst noget af Oscar Wild, men har et par gange set nogle af hans teaterstykker blandt andet "The importance of Being Ernest", som var rigtig sjov. Jeg har heller aldrig læst noget af Edgar Allen Poe, selv om jeg har hørt meget om hans forfatterskab.

"Klit" af Franks Herbert er nok ikke som sådan en klassiker, da den ikke er ældre end fra 1965, men inden for science fiction-genren, regnes den for at være en af de bøger, der for alvor har haft indflydelse på genren. Lev Tolstoj har jeg forsøgt mig med for mange år siden, men jeg kunne simpelthen ikke finde rundt i alle de mange meget ens russiske navne. Men jeg føler, jeg snart er klar til at gøre et forsøg igen.

6. Favourite modern book/series based on a Classic


Jeg kan slet ikke komme på nogen nyfortolkninger af gamle klassikere, selv om jeg er sikker på der er mange derude. Blandt andet skulle Jane Smileys "Tusind tønder land", være en nyfortolkning af Shakespeares "King Lear", det lyder ganske spændende, men den har jeg desværre ikke læst.

Derfor har jeg valgt, at nævne to bøger som jeg ikke er specielt imponeret af, men som er inspireret af en bog jeg holder meget af. Det er bøgerne "Nynnes Dagbog" af Henriette Lind mfl., som er inspireret af "Bridgets Jones dagbog" af Helen Fielding, der igen er inspireret af "Pride and prejudice" af Jane Austen.

7. Favourite movie version/tv-series based on a Classic.
Jeg har valgt en relativ ny filmatisering og en lidt ældre. Den første er "Far from the Madding Crowd" der oprindelig er skrevet af Thomas Hardy og filmatiseret med Thomas Vinterberg som intruktør. Den har akkurat lige har haft premiere i biograferne i april i år. Det er en utrolig smuk og stemningsfuld film, med utrolig flotte naturbilleder og følelsesmæssige close-ups af skuespillerne.

Den anden er "Out Africa" fra 1985, som handler om vores egen Karen Blixens eventyrlige liv i Kenya. Filmen er blandt andet baseret på Karen Blixens "Den Afrikanske farm" og er instrueret af Sydney Pollack, med Meryl Streep og Robert Redford i hovedrollerne. Igen en utrolig smuk film, med Afrikas flotte natur som baggrund.

8. Worst classic to movie adaptation
Det er uden tvivl "Gullivers Travel" fra 2010 med Jack Black i hovedrollen. Åh gud, den var så plat og tæerkrummende, at jeg ikke en gang kunne holde 15 minutter ud. Virkelig pinlig og plat humor.

Jeg har aldrig læst Jonathans Swifts originale "Gullivers Travels", men jeg har set flere flotte og gode tegnefilm og dukkefilm af den.

9. Favourite edition(s) you'd like to collect more classics from
Jeg synes Barnes & Nobles skindindbundne udgaver af diverse klassikere er utrolig flotte, men siderne er så utrolig tynde og bøgerne er tunge og upraktiske, så dem har jeg valgt fra. Forlaget Folio Society laver de mest fantastiske og flotte udgaver, men de er så tossedyre, at jeg hellere vil fokusere på nogle billigere udgaver.

Jeg er vild med Bechs Forlags klassikerserie. Når jeg køber bøger foretrækker jeg hæftede bøger med franskeflapper og  god papirkvalitet. Bøger der kan holde i mange år og som kan genlæses igen og igen uden at gå i stykker. Jeg kan også rigtig godt lide at serien har det samme layout og at bøgerne passer sammen når de står på hylden. Derfor skar det også i mit hjerte at de alle på nær Emma har ensfarvet rygge. Øv

En anden forlagsserie jeg altid kigger efter, når jeg køber engelske bøger er forlaget Vintages klassikerserie. Jeg elsker deres klare røde ryg og at de enkle forsidebilleder, altid har noget med historien at gøre og det er tit små detaljer i historien, som på den måde bliver trukket ud og bliver gjort ekstra synlige. En anden ting er selvfølgelig, at de ikke koster så meget.

10. An underhyped classic you'd recommend to everyone


Da jeg ikke har fundet en ukendt lille perle, som jeg kan brillere med, vælger jeg i stedet at vise nogle af de danske klassiske forfattere, som jeg rigtig gerne vil læse mere af. Som for eksempel Soya, Herman Bang, Gustav Wied, Karen Blixen, Knud Hjortø mfl.

Jeg har en tendens til at gå ind til gamle danske klassikere, med forventningen om en tung og trist historie og glemmer, at meget er skrevet med sarkasme og humor. For eksempel troede jeg fejlagtigt, første gang jeg læste Emma Gads "Takt og tone", at hun mente det alvorlig, men senere fandt jeg ud af at det faktisk er en velskreven satire over datidens stivsind og sociale adfærd.

Hvis der skulle være nogen der har lyst til at besvare spørgsmålene er alle meget velkommen til det.

2 kommentarer:

  1. Sikke et fint tag!

    Don Quixote er simpelthen også bare for underlig....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kunne i hvert fald slet ikke følge galskaben i den historie, så jeg gik død efter første bind. Jeg kunne bare ikke overskue 600 sider mere af samme slags. Mon ikke der findes en forkortet udgave et sted ;)

      Slet