onsdag den 15. juli 2015

Bøger købt i juli 2015.


Her er de bøger jeg har fået op under neglene, inden jeg besluttede at gå på et totalt bogkønsstop de næste par måneder. Bøgerne er alle købt på Saxo.coms. Jeg er stor fan af deres lagersalg, hvor man kan finde mange gode titler til halv pris.


The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore af William Joyce og Book af David Miles er begge børnebilledbøger. De smukt og farverigt illustreret og handler, som titlerne hentyder til, om bøger og læseoplevelser. Jeg har læst begge bøger og var lidt skuffet over den sidste bog, da meningen med den er, at fremhæve alle fordelene der er ved fysiske bøger i stedet for e-bøger og lydbøger og det var ikke alle fordele jeg synes der var lige gennemtænkte.

Lost in Translation af Ella Frances Sanders er en lille fin bog om ord fra forskellige sprog, der er svære at oversætte. For eksempel har japanerne et ord til at beskrive sollys der skinner ned gennem trækronerne, eller grønlænderne har et ord, der udtrykker det at stå udenfor sin bolig og modtage gæster. Flot bog, men jeg var lidt skuffet over at der kun var medtaget ord fra en meget lille håndfuld sprog.


Disse tre meget smukke eventyr-genfortællinger Poison, Beauty og Charm af forfatteren Sarah Pinsborough. Jeg faldt over bøgerne på Saxos lagersalg og de skuffede på ingen måde da jeg modtog dem, forsiderne har stofstruktur og der er gjort noget ud af det indvendige også. Nu håber jeg bare at eventyrene også kan leve op til det smukke udseende.


James Dashner - The Maze Runner. Jeg har hørt rigtig meget godt om den første bog i denne trilogi og knapt så pæne ting om de efterfølgende bøger. Men jeg synes alligevel jeg efterhånden er så nysgerrig efter at vide hvad det hele går ud på, at jeg ikke kunne stå for denne utrolig i øjenfaldende udgave, som jeg faldt over til halv pris på Saxos lagersalg.


John Green - Looking for Alaska. Af samme forfatter har jeg læst den uundgåelige The Fault in Our stars og Paper Towns. Den første var jeg meget begejstret for, den anden knapt så meget. Så jeg giver hans forfatterskab en chance mere med Looking for Alaska i denne flotte jubilæumsudgave også fundet på Saxos lagersalg.


Miranda Kenneally - Breath Annie, Breath og Jesse´s Girl. Begge er bøger i forfatterens Hundreds Oak High-serie, som er en sød og underholdende YA-serie. Jeg har allerede læst bogen om Annie, men jeg havde ved en fejl fået købt en hardback udgave af bogen og det var ret irriterende når jeg havde de andre fire i serien i paperback. Så Hardbacken røg på byttemarked og nu har jeg den, plus den seneste tilføjelse til serien i paperback.


John Scalzi - Redshirts. Forfatteren er et helt nyt bekendtskab, hans navn er flere gange stødt på i forskellige sammenhæng på det seneste og hans bøger får altid meget god kritik. Redshirts skulle være en lidt sjov og komisk sci-fi for fans af Star Wars, Star Trek og Tron. 
Chris Bradford - Ambush, er tredje bog i forfatterens Bodyguard-serie. Jeg har tidligere læst hans Young Samurai-serie, som jeg synes var rigtig underholdende.
Jo Walton - Among Others. Bogen er skrevet i dagbogsform. Jeg er ikke helt sikker på hvad den handler om, men jeg tror det er noget med en pige med magiske kræfter, der bliver sendt på kostskole.


Eleni N. Gage - The Ladies of Manugua. Jeg har ikke læst særlig mange bøger der foregår i syd- eller Mellemamerika, så jeg synes det lød rigtig spændende med en bog der handler om fire kvinder fra Nicaragua, som er et land jeg intet kender til.

Deborah Install - A Robot in the Garden. Bogen handler om Ben, der finder en gammel robot i haven. Ben er lidt af er særling, der holder sig for sig selv. Robotten er beskadiget og skal repareres for ikke at stoppe med at fungere og nu vil Ben forsøge at finde ud af hvor robotten kommer fra og sætter alt ind på at få den repareret.

Abigail Tarttelin - Golden Boy. Jeg har efterhånden læst flere bøger om hermafroditter og tvekønnede og denne bog handler om en drengen Max, der i alle henseende er en stjerne, en golden boy. Han er en dygtig og flittig elev, en perfekt kammerat og den alle pigerne drømmer om, men Max har en hemmelighed han værner om og som kun få kender, han er født som både dreng og pige.


Alexander McCall Smith - Emma. Bogen er en i en serie af kendte forfatteres bud på moderne genfortællinger af Jane Austens romaner. Forfatteren til denne er kendt for serien af krimier Damernes detektivbureau nr. 1, der foregår i Afrika og dette er så hans bud på en genfortælling af Emma.

Tom Holt - Portable Doors. Dette skulle være en skør og lidt skæv historie, om en mand der starter på et nyt arbejde, problemet er bare at han intet kender til firmaet og han har ingen anelse om hvad jobbet går ud på. Jeg er altid lidt septisk med bøger med meget typisk engelskhumor, for det er ikke altid jeg kan følge den, men nu må vi se, forhåbentlig kan den give et godt grin.

Cassie Beasley - Circus Mirandus. Dette lød som en virkelig sød og magisk lille bog for børn på mellemtrinnet. Det er historien om Micah, hvis bedstefar bliver alvorligt syg. En gang blev bedstefaren lovet et mirakel af en mand i et magisk cirkus og nu må Micah ud for at finde det magiske cirkus og få indfriet mirkalet, så bedstefaren kan blive rask.

Jeg har også købt de to første bøger i en trilogi, Red Rising og Golden Son af Pierce Brown, men jeg kunne ikke finde dem da jeg skulle tage billedet, så de kommer med i næste indlæg.


12 kommentarer:

  1. Jeg har selv læst "Poison" af Sarah Pinborough.. Det var.. en anderledes oplevelse!

    Derudover så GLÆD dig til "Looking for Alaska", som efter min mening er John Greens bedste bog (hvis vi ikke tæller "Will G..." med, som han har skrevet sammen med David Levithan). Derudover er jeg misundelig over at du har jubilæumsudgaven! Den er SÅ fin :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay, det lyder spændende med "Poison" og de to andre bøger. Normalt er jeg heller ikke så god til genfortællinger af klassiske eventyr, men jeg synes jeg ville give de tre smukke bøger en chance :)

      Krydser fingre for at jeg kan lide "Looking for Alaska", jeg er ikke særlig god til bøger, hvor hovedpersonen er en teenagedreng :)

      Slet
  2. Jeg stemmer for, at du læser John Scalzi hurtigst muligt - den lyder nemlig som noget for mig :D

    Mange spændende bøger du har fundet dig!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til hver og én af dem og Scalzi er en af dem jeg helt sikkert gerne snart vil læse :)

      Slet
  3. Sikke en kæmpe stak du har fået hjem! :-D

    /www.mitbogunivers.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og der skal jo også være tid til at læse dem alle, så derfor bogkøbsstop de næste par måneder :)

      Slet
  4. Det er godt nok en lækker bunke du har fået hjem:o) Glæder mig til, at høre hvad du syntes om eventyrene med Sarah Pinsborough:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem vil jeg også bare gerne snart i gang med, selv om jeg altid er lidt ambivalent over for genfortællinger.

      Slet
  5. Sikke en dejlig fangst! Jeg glæder mig til at læse om hver og én :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Problemet med alle de bøger er jo altid at jeg gerne vil læse dem her og nu, men ofte får de lov at ligge alt for længe inden jeg får tid :)

      Slet
  6. Åh, jubilæumsudgaven af 'Looking for Alaska' er bare så fin! Det er indholdet i øvrigt også!

    Rigtig god fornøjelse med dem alle. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Krydser fingre for at Looking for Alaska er noget for mig :)

      Slet