mandag den 17. august 2015

Læst og lyttet i uge 33-2015.


Jeg har haft en formidabel læseuge, jeg synes det har været virkelig gode og interessante bøger jeg har læst og lyttet til i ugens løb. Det blev til to læste bøger og to lydbog. Den ene af de læste bøger er Kejserens Bøddel af Jens Evald, der just lige er udkommet i fredags.

De to af bøgerne jeg har læst, er ikke at finde på Goodreads, som jeg ellers ville mene er et skønt medie for forfattere og forlag at benytte sig af, til at få lidt gratis opmærksomhed omkring en bog.


Liane Moriarty - Store små løgne. Jeg har tidligere med stor fornøjelse læst Min mands hemmelighed af samme forfatter. Bogen er lyttet som dansk lydbog fra Mofibo og det var en rigtig fin indlæsning. Oplæseren kunne ramme den sarkastiske og humoristiske tone helt perfekt.

Åh Katastrofe! Denne bog er en fantastisk hvepserede af intriger og ubehageligheder i et mindre bysamfund. Mange af de ting bogen handler om er forargende og hovedrystende. De forskellige menneske typer, der beskrives er  skræmmende genkendelige i større eller mindre grad.

I bogen bindes en række meget forskellige børnefamilier sammen på en meget usædvanlig og skarpsindig måde. Det er en meget kompleks bog, som er svær at skrive om uden at afsløre alt for meget. Men den er stærkt anbefalelsesværdig.

Jeg kan godt lide den måde at bogen starter som en lidt sjov karikatur, med ikke så lidt bid i og ganske langsomt vendes til at omhandle meget alvorlige og seriøse ting. Spændingen bliver holdt ud i det uendelige og kun ganske langsomt bliver trådene samlet. Ret tideligt gættede jeg en del af plottet, men det gjorde ikke noget, for jeg var på ingen måde sikker på at det var rigtigt. Først til sidst blev min mistanke bekræftet.

Store små løgne får 5/5 stjerner.

 
Jakob Nørr - Australieren. Bogen er en spændende romanbiografi om forfatterens farmors fætter, Kai Jeppesens liv.

Og sikke et spændende og hårdt liv Kai og hans tyske kone Valerie har levet. Parret rejser fra det ene historiske brandpunkt til det næste og det er både barske og farlige sager de bliver udsat for, som efterlader dem med dybe ar på krop og sjæl. Det er en fængslende historie om et helt ekstraordinært liv.

Australieren får 4/5 stjerner

 
Colleen McCoullough - Tornfuglene. Jeg har lyttet til bogen som en ganske udmærket dansk lydbog fra Mofibo.

Bogen er en familie saga der følger tre generationer af Cleary familien og deres hårde liv først på New Zealand og siden i Australien. Hovedpersonen er den stærke Meggie, der forelsker sig i den noget ældre katolske præst Ralph.

Det var et hjerteligt genlyt. Jeg læste bogen da jeg var teenager og havde rent glemt, hvor god den er. Jeg nød at lade mig omslutte af forfatterens beskrivende og medrivende historie. Den handler om håb, drømme og kærlighed og man får små spændende glimt at Australiens historie i tiden romanen foregår.

Næste gang, skal der helt klart ikke gå så lang tid, inden jeg skal genopleve den igen.

Tornfuglene får 5/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar