mandag den 24. august 2015

Læst og lyttet i uge 34-2015.

I ugens tilbageblik, kan jeg endnu en gang se tilbage på flere gode læse og lytte oplevelser. Ugen bød på hele tre lydbøger og to læste bøger.


Jeg startede ugen med Hvor solen græder, en fortælling om Syrien af Puk Damsgård, som er et en stærk og barsk fortælling om en afskyelig borgerkrig, skrevet af en journalist med et brændende ønske om at videre give forholdenes så autentisk som muligt og uden filter af nogen art. Anmeldelse af bogen kan læses her.

Da forfatteren Christina Bonde udkommer med en ny bog til november, der hedder Skyggesider, fik jeg lyst til at genopleve hendes vampyr-trilogi Nattens sanger som lydbog. Desværre havde Mofibo kun de to første bøger, så jeg må vente og se om den tredje ikke snart dukker op. Min tidligere anmeldelse af trilogien, som jeg stadig står ved, kan læses her.


Harper Lee - To Kill A Mockingbird. Dette er en af de store og meget omtalte amerikanske klassikere, som mange har taget til sig over alt i verden. Romanen har indtil for ganske nylig været forfatterens eneste udgivelse og der har i flere år været gisninger om det egentlig er hende der har skrevet bogen, eller om hendes barndomsven Truman Capote måske har haft en hånd med i spillet.

Bogen foregår i 1930´erne i den fattige sydstat Alabama. Historiens fortæller er drengepigen Jean Louis Finch, kaldet "Scout". Hendes mor er død og hun vokser op sammen med sin far, storebror og deres sorte hushjælp. Der er mange spændinger i den stærkt raceadskilte stat og spændingerne strammes yderligere i den lille by hvor de bor, da faren Atticus Finch, bliver forsvare for en sort mand, der er anklaget for at have tævet og voldtaget en hvid kvinde.

Race og kønsroller er to af historiens store temaer, og det er spændende sådan som forfatteren har brugt barnets synsvinkel, til at undre sig og stille spørgsmål ved de sociale uretfærdigheder og uligheder i samfundet på den tid.

Jeg har været lidt i tvivl om bedømmelsen, for selv om jeg synes det er en god historie, hvis fortællersprog flød godt og var meget tidstypisk, så var den meget stiliseret og kunstigt opstillet og jeg synes ikke rigtig den efterlod mig med noget, som jeg ikke har læst om i andre bøger, der handler om racediskrimination. Så på den front var jeg lidt skuffet.

Bogen er lyttet til som lydbog hentet på Mofibo. Jeg lagde ud med at lytte til den danske udgave, men det holdt jeg ikke til ret længe, da oplæseren ikke rigtig betonede sætningerne, men bare læste lige ud ad landevejen. Så jeg skiftede til den engelske udgave. Det var en helt fin indlæsning med antydning af sydstatsaccent, der gjorde oplevelsen meget autentisk. Men jeg kunne nu godt have været foruden de jamrende musikstykker, der var indlagt mellem kapitlerne.

To Kill A Mockingbird får 4/5 stjerner.

 
Jane Campion / Kate Pullinger - The Piano. Denne bog er noget så sjældent, som en bog der er skrevet efter en film. Hvilket jo normalt er den anden vej rundt.

Hovedpersonen er den stumme Ada, der sammen med sin uægte datter Flora, er blevet sendt med skib til kolonien New Zealand, for at blive gift med den akavede og generte Alisdar Stewart. Adas store passion og den eneste måde hun kan udtrykke sig er via hendes piano, som hun har medbragt hele vejen fra England. Alisdar har ikke nogen forståelse for hendes tilknytning til pianoet, men det har Baines, der bor i en hytte tæt på.

Jeg har både set filmen og læst bogen for mange år siden og mens jeg genlæste bogen, havde jeg de mange billeder og indtryk fra filmen lige så tydelige i hukommelsen, hvilket nok øgede til historiens sensuelle og sanselige følelse. Det er en anderledes og meget intens kærlighedshistorie.

Det irriterede mig dog grænseløst at der er temmelige mange stave/slåfejl i den bogklubudgave jeg har. Men jeg har desværre ikke kunnet finde andre udgaver.

The Piano får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. 'Nattens Sanger' trilogien er bare rigtig god! :-) Og selvfølgelig også 'Dræb ikke en sangfugl'.
    Skøn læseuge du har haft!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, her på det seneste har jeg bare haft den ene gode læseoplevelse efter den anden. Dejligt, men det er så også svært at vælge den næste bog, efter så mange gode :)

      Slet