fredag den 21. august 2015

Nye bøger juli-august 2015 (første del).


Det er sørme godt at jeg er på bogkøbsstop, hvem ved hvor mange bøger der ellers ville have været...


Victoria Schwab - The Archived og The Unbound. Jeg har i et par år nu, hørt meget godt om disse to bøger, men det der fik mig til endelig at købe bøgerne, var Bibliotekats anbefaling af dem på Instagram. Bøgerne handler om en verden, hvor alle døde personernes historier arkiveres og bogens hovedperson, pigen Mackenzie, har til opgave at bevogte de dødes historier og sørge for at de onde historier ikke slipper fri. Det lyder som en unik historie og hvis jeg har forstået det rigtigt, er det en dualogi og ikke en serie, der fortsætter i det uendelige. YES!

Jacqueline Kelly - The Evolution of Calpurnia Tate og The Curious World of Calpurnia Tate. Bøgerne foregår omkring århundredeskiftet i Texas og følger pigen Calpurnia kaldet Callie, der vokser op i en familie med seks brødre, sin mor og bedstefar. Det lyder som en utrolig sød historie og de har nogle super flotte covers.


Pierce Brown - Red Rising og Golden Son. Jeg havde ellers bestemt mig for, at jeg var færdig med at købe YA-trilogier, fordi jeg efterhånden synes de ligner hinanden til forveksling, men alligevel blev jeg fristet til at investere i denne trilogi, netop fordi den har meget forskellige bedømmelser. Det ser ud til at enten hader man den, eller også elsker man den og det gør mig altid nysgerrig. Plottet lyder som noget jeg har læst før med en underklasse "The Reds" og en styrende klasse "The Golds", men forhåbentlig har denne forfatter et nyt take på klicheen.

Laini Taylor - Støv og Stjerneskær. Bogen er nummer to bog i trilogien Ønskekræmmerens datter. Jeg skulle egentlig have modtaget bogen fra forlaget da den udkom for godt og vel et år siden, men desværre blev den væk i posten og nåede aldrig frem. Jeg synes den første bog var okay og havde et interessant plot, så jeg bestemte mig for selv at købe den.


Project Itoh - Harmony og Genocidal Organ. Jeg tror ikke bøgerne som sådan hænger sammen, men de er begge skrevet af den japanske science fiction forfatter Satoshi Itō, der skrev under navnet Project Itoh. Forfatteren døde af kræft som 34-årig i 2009. Disse to bøger er de eneste han nåede at skrive og post mortem har forfatteren modtaget mange priser for dem og de nævnes som noget af det bedste science fiction der kommer fra Asien.

Cixin Liu - The Three-Body Problem og The Dark Forest. Jeg ved ikke endnu om dette er en dualogi eller om der kommer flere i serien. Men da jeg med min interesse for Kina og kinesisk litteratur og forfattere, hørte om denne kinesiske science fiction forfatter, så måtte jeg simpelthen læse hans bøger.


Fra forlag har jeg modtaget de tre følgende bøger:

Jens Evald - Kejserens Bøddel, som jeg har lavet et indlæg om her.

Puk Damsgård - Hvor solen græder, en fortælling fra Syrien, som jeg har anmeldt her.

Janesh Vaidya - I den sidste regn, der udkommer d. 1. september og som der snart kommer et indlæg om.

Anden del følger snart

8 kommentarer:

  1. Åh, jeg glæder mig så meget til at høre, hvad du synes om "The Archived". Selvom den lyder interessant, så kan jeg nemlig ikke helt beslutte mig for, om det er en jeg skal kaste mig over :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget spændt, jeg synes den lyder lidt som "Fra drømmenes bog" Mikkel Birkegaard. Men det kan være det er noget helt andet :)

      Slet
  2. Jeg har også The Archived stående på hylden, og der har den efterhånden været i lang tid.

    Jeg kan godt lide dit form for 'bogstop' ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja det bogkøbsstop, ja det gik ikke så godt denne gang, der er virkelig mange bøger jeg bare så godt kunne tænke mig.

      Jeg må snart i gang med The Archived, så vi kan få spændingen udløst!

      Slet
  3. Ligesom Michelle er jeg også helt vild med din version af bogstop :'D Det er meget nemmere at forholde sig til!

    Og åh – sikke mange skønne bøger. Jeg gad virkelig også godt læse Jacqueline Kellys fine fortællinger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jeg sidste gang jeg havde bogkøbsstop, gik det da noget bedre. Denne gang har jeg bare slet ikke samme disciplin som sidst. Der er alt for mange bøger der frister :)

      Slet
  4. Jeg er meget spændt på, hvad du synes om Schwab - jeg kan ikke finde ud af, om hendes bøger er så fantastiske, som mange af de amerikanske vloggers siger, eller om det bare er en hype.

    Rigtig dejlig stabel du har samlet dig :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis, det føles altså tit som om at der ikke rigtig er nogen på Booktube, der tør gå i mod det flertallet mener og at alle bare følger trop med de populære vloggere. Jeg har i hvert fald et par gange, hvor jeg er blevet grebet af hypen og læst en af de bøger, de roser til skyerne, følt mig taget godt og grundigt ved næsen. Så nu må vi se :)

      Slet