onsdag den 12. august 2015

Spørgsmål om bøger

Jeg har valgt at dele spørgsmålene fra mit giveaway indlæg op i tre. I dette første indlæg vil jeg besvare spørgsmål der går på bøger. Der efter kommer det et indlæg om mine læsevaner og til slut, det som de fleste har spurgt til, lidt om min bogsamling.


Rikke spurgte hvilken bog der var den bedste jeg har læst i år. Det er meget svært og jeg har strukken den lidt og vælger at nævne de følgende fire bøger: Uprooted af Naomi Novik, en helt eventyrlig bog, Som en skygge af Brent Weeks, formidabelt skrevet, Uindviet jord af Hannah Kent, en rå og poetisk bog og jeg har lige lyttet Store små løgne af Liane Moriarty, en skøn karikatur på det småborgerlige liv med alvor og bid i.

Tanja ville gerne have anbefalet en bog til en dreng på 6-7 år. Nu er det længe siden jeg har læst for min søn som nu er 13 år, men hvis det er en højtlæsnings bog, så vil jeg sige hvilken som helst bog af Ole Lund Kirkegaard og hvis det er til at læse selv, har biblioteket mange skønne letlæsningsbøger.

Malene har stillet den udfordring, at jeg i tilfælde af at huset brændte, kun måtte tage tre bøger med ud, hvilke ville det så være. Jeg er bare så kedelig, for jeg kan slet ikke forestille mig, at jeg overhovedet ville skænke mine bøger en tanke i sådan en situation. Helt ærligt ville jeg nok gå efter vores fotoalbums i stedet. Der er ingen af mine bøger, der er så værdifulde at de ikke kan erstattes.


Den lille bogblog vil vide hvilken bog jeg allerhelst vil have signeret, hvis det kunne lade sig gøre. Jeg har da, når muligheden har budt sig, fået signeret et par bøger gennem tiden, men jeg er ikke den der står flere timer i kø for at få en bog signeret eller for at få taget et foto med forfatteren, jeg er faktisk hellere fri og det skyldes nok at jeg er meget genert. Men hvis jeg frit kunne vælge, så skulle det nok være en bog af de store gamle forfattere som Jane Austen eller J.R.R Tolkien.


Jennifer spørger hvilken bog der er den mærkeligste eller mest anderledes bog jeg har læst. Det er nok S af J.J. Abram og Doug Dorst, der rent opbygningsmæssig er en meget anderledes bog. Bogen er lavet som en gammel biblioteksbog og handlingen foregår i margin af denne bog i form af små notater der bliver udvekslet mellem to personer.
Af mærkelige bøger hvad handling angår, er det nok nogle af Haruki Murakamis romaner, f.eks. Kafka på stranden og The Strange Library. Hans bøger overrasker mig gentagende gange med de spøjse og helt uventede indfald.


Ida stillede et noget filosofisk spørgsmål og ville vide hvilken bog jeg ville være, hvis jeg var en bog. Jeg tror jeg ville være en trilogi. Den første ville være præget af min opvækst på Bornholm og måske en rejsebog a la Carsten Jensens rejsebøger, da jeg rejste meget som ung og havde stor lyst til at komme ud og opleve verden og se nye og spændende lande.
Nummer to bog i trilogien, ville være om livet som mor og som hjemmegående husmor på en gård på landet, måske en lidt kedelig bog om hverdagens små gentagelser og samspillet og de små daglige intriger med andre forældre og deres børn.
Den sidste bog kunne jeg godt tænke mig bliver som Den hundredeårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt.

Katrine spørger om jeg har nogen første sætninger, som jeg synes starter en bog helt perfekt. Den eneste jeg kan komme på, er fra den bog, der nok er den jeg har læst flest gange, nemlig Pride and prejudice af Jane Austen:
It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.
Og af en eller anden grund sidder den første sætning fra The Outsider af Susan E. Hinton fast i mit hoved, selv om jeg ikke har læst bogen eller set filmen siden jeg var teenager:
When I stepped out into the bright sunlight, from the darkness of the movie house, I had only two things on my mind: Paul Newman, and a ride home.

10 kommentarer:

  1. Sikke nogle fine spørgsmål og svar! Jeg glæder mig til at læse de andre indlæg også :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det var nogle rigtig gode spørgsmål I havde fundet på :)

      Slet
  2. Så fin en idé og super hyggelige spørgsmål og svar :) jeg vil også være en trilogi, det lyder nu meget godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så hyggeligt at besvare jeres spørgsmål og en trilogi er jo helt i tråd med tidens trend ;)

      Slet
  3. Spændende at læse, og nogle lidt sjove spørgsmål også. Dejligt at læse spørgsmål som er lidt mere personlige, men også anderledes end de gængse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er egentlig et meget privat menneske, så det er en anelse grænseoverskridende at gå lidt mere i dybden :)

      Slet
  4. Sikke et godt indlæg, med nogle rigtige gode spørgsmål og svar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Super hyggelige og gode spørgsmål I alle har fundet på, som også er sjove at besvare :)

      Slet
  5. Hvor er det sjovt og hyggeligt at læse! Jeg vil helt sikkert glæde mig til de næste 2 indlæg :D

    /www.mitbogunivers.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Så sjovt at læse jeres spørgsmål som alle var rigtig gode :)

      Slet