tirsdag den 1. september 2015

Opsummering: Læsetema august 2015.

Overskriften på augusts læsetema var Down Under og det gik selvfølgelig ud på,  at jeg skulle læse bøger, der foregår i Oceanien ( hovedsageligt New Zealand og Australien) eller som er skrevet af forfattere fra det område.

Jeg fik læst ni (ti) meget forskellige bøger inden for læsetemaet og jeg er godt tilfreds med antallet af bøger, der for største parten gemte på gode og spændende læseoplevelser.

 
Fire ud af de ni bøger jeg fik læst foregik i New Zealand under kolonitiden. Tre af bøgerne var Kejserens Bøddel af Jens Evald, Wanting af Richard Flanagan og The Luminaries af Eleanor Catton, som jeg dog opgav at læse efter ca. 200 sider.

Jeg læste to smukke kærlighedshistorier, som begge var genlæsninger og som var lige så gode som første gang jeg læste dem. Det var The Piano af Jane Campion og Kate Pullinger, som også foregår i kolonitidens New Zealand og som er en anderledes og barsk kærlighedshistorie. Samt Tornfuglene af Colleen McCoullough, som er en familiesaga og kærlighedshistorie, der følger Australien historisk op til 1970erne.

Af bøger om Australien i vor tid, fik jeg læst Store små løgne af Liane Moriarty, som også har skrevet Min mands hemmelighed, som jeg læste i starten af året og begge bøger kan stærkt anbefales. Jeg fik også læst den noget skræmmende psykologiske ungdomsthriller Stjålet af Lucy Christopher om en ung pige der bliver kidnappet og holdt fanget i Australiens outback. Jeg vil også lige nævne Projekt Rosie af Graeme Simsion, selv om jeg læste den i juli måned. Det er en meget anderledes kærlighedshistorie om en mand der lider af et socialthandicap og den foregår også i Australien i moderne tid.

To af bøgerne jeg læste er skrevet af australske forfatteren, men foregår uden for Australien. Den første var Uindviet jord af Hannah Kent, som var den første bog jeg læste i august måned. Det er en meget stærk og velskreven poetisk fortælling om den sidste kvinde, der blev henrettet på Island. Den anden er Bogens folk af Geraldine Brooks, som for største parten foregår rundt omkring i Europa og handler om jødernes historie.

Den sidste bog jeg fik læst med relation til læsetemaet, var Australieren af Jakob Nørr, som er fortællingen om forfatterens farmors fætter Kai og hans fantastiske og eventyrlige liv, rundt omkring i verden. Bogens titel kommer af det tilnavn fætter Kai fik af japanerne, som modstandsmand under krigen i Indonesien. En interessant og vild livshistorie.

Da New Zealand og Australien, set med europæiske øjne, rent historisk er meget unge lande, så oplevede jeg at bøgerne stort set beskrev det samme historiske sceneri. Kolonitiden fylder meget og jeg savnede at læse noget om den oprindelige befolkning, maorierne og aboriginalfolket, deres kultur og landenes historie før de europæiske kolonister kom.

Jeg er stødt på én bog af Irma Clausen, der hedder Maori i New Zealand, som på et tidspunkt kunne hentes gratis på iBooks, men jeg har desværre ikke fået kigget mere på det. Hvilket er en stor fejl fra min side.

 
Jeg fik ikke læst alle de bøger jeg havde fået samlet sammen til læsetemaet og dem jeg ikke nåede denne gang, vil jeg selvfølgelig vende tilbage til på et andet tidspunkt.

5 kommentarer:

  1. Spændende læsetema!
    Personligt læser jeg for lidt litteratur fra Oceanien, men alle de bøger du har fundet til temaet er god inspiration, så det må jeg kigge nærmere på :)

    'The Chant of Jimmie Blacksmith' af Thomas Keneally vil jeg anbefale dig, hvis du på et tidspunkt vil læse om de australske aboriginalfolks raceforhold, som foregår omkring år 1900 så vidt jeg husker. Det var i hvert fald en spændende fortælling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefalingen! Den vil jeg helt sikkert kigge nærmere på, da jeg savnede en bog med den vinkel.

      Jeg valgte netop også læsetemaet, fordi jeg heller ikke rigtig havde læst noget fra det område før. Næste geografiske område jeg tager fat på er Afrika, som bliver november måneds læsetema :)

      Slet
    2. Jeg kan ikke finde den anbefalede bog under Thomas Keneally, men under navnet Henry Reynolds. Er det den?

      Slet
    3. Det lyder mystisk. Den er skrevet af Thomas Keneally, og kommer frem på Goodreads når jeg søger på den :) kan godt se, at der også kommer noget frem med Henry Reynolds på Goodreads, men det er vist noget med filmversionen.
      Jeg tror faktisk også den er udgået fra forlaget, nu jeg tænker over det. Den kan fås brugt på Amazon, hvis det er :)
      http://www.amazon.co.uk/Chant-Jimmie-Blacksmith-Thomas-Keneally/dp/0140036202/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1441213379&sr=8-2&keywords=the+chant+of+jimmie+blacksmith

      Slet