søndag den 6. september 2015

Søren og Morten Ellemose - Rummets Detektiver 1 & 2.

 
Disse to første bøger i serien; Tidsmaskinen og Intergalaktisk eventyr er anmelderbøger fra Forlaget Facet.

Seriens hovedperson er Xander der går i 7. klasse på Tvegaardskolen. Han er en ganske almindelig dreng, som har andre talenter end lige dem som er på skoleskemaet. Derfor bliver han og pigen Sigrid, efter udsagn fra rektor, de to dummeste elever på skolen, sendt til ekstraundervisning med de to klogeste på skolen, nemlig Sigrids veninde Jeannie, som Xander er lun på og den overkloge George, som er ny på skolen. Pludselig står tvillingerne Robert og Tammie i lokalet, de er tidsrejsende og kommer fra det fjerne år 2155.

Jeg kan rigtig godt lide skrivestilen, som er sjov og som flere steder fik mig til at grine højt. Personerne har en god dynamik sammen, deres små indbyrdes skænderier er underholdende og teenagekejtetheden og hormonernes rasen kommer fint til udtryk. Jeg synes plottet lyder lovende og at det har potentiale til at blive en god og spændende serie for de 11 til 13 årige.

Efter min mening er historien i disse to første bøger lidt lang i spyttet. Jeg har nu læst de første to bøger, men der er ikke rigtig sket noget endnu. Bog nummer to var bedre end den første, men det føles som om den egentlige historie ikke er kommet i gang endnu og at disse to bøger fungere som indledning. Jeg har nemlig endnu ikke fundet ud af hvorfor serien hedder Rummets detektiver, for der har ikke været noget detektiv arbejde endnu og det føles lidt som om fortællingen kører i ring, men jeg har på fornemmelsen at det er hele ideen, når det nu handler om tidsrejser.

Jeg vil helt sikkert læse videre i serien, da jeg mener, at den nok skal blive bedre, når der for alvor kommer gang i historien og plottet får lov at udvikle sig lidt mere.

Tidsrejsen får 2/5 stjerner
Intergalaktisk eventyr får 3/5 stjerner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar