torsdag den 10. september 2015

Victoria Schwab - The Archived og The Unbound.


Jeg har længe været tiltrukket af disse bøger, både på grund af de ekstremt fængende og mystiske forsider, men også på grund af den meget positive omtale der har været af bøgerne rundt omkring.

Bøgernes fortælling foregår i en nutidig verden, hvor man når man dør, bliver arkiveret i The Archive, som Historier. Hovedpersonen er den 14-årige Mackenzie, hun er det der kaldes en Keeper og hendes job er at holde øje med The Narrows, som er passagen mellem The Archive and The Outer, som er vores verden, og fange de Historier der nogle gange vågner op og sende dem tilbage til Arkivet.

Jeg synes det har været meget svært at formulere mine tanker omkring disse to bøger, jeg synes de er helt vildt gode og jeg er glad for, at jeg gik indtil dem med et minimum af viden omkring den meget unikke og anderledes historie.

Det er en utrolig velfungerende verden forfatteren har bygget op.  Jeg havde på ingen tid købt den måde det hele fungere på. I mange YA-bøger glimrer forældre ved deres fravær og generelle manglende interesse i hvad deres børn foretager sig. Her følger vi hele tiden Mackenzies kvaler med at lyve for forældrene og den måde hun må balancere sit almindelige og paranormaleliv. Det kunne jeg rigtig godt lide.

Noget andet jeg faldt for, var personerne i bogen især Mackenzie, som selv om hun er lidt kick-ass alligevel fremstår, som en helt almindelig pige, som kæmper med forholdet til forældrene og som søger tryghed de forkerte steder. Der er en klar udvikling fra bog et til bog to, hvor Mackenzies handlinger i den første bog har klare konsekvenser for hende. Det er en fin måde de to bøger hænger sammen på.

Min eneste aberdabei er at der i den første bog er nogle flashback afsnit skrevet med fed skrift, som havde en tydelig funktion for handlingen. De afsnit er videreført i den næste bog, hvor de sådan set har udspillet deres funktion og endte med bare at være resumer fra den første. Det føltes lidt overflødigt.

Helt bestemt en anbefalelsesværdig serie og jeg skal helt sikkert have fat i den tredje bog som er varslet en gang næste år, hvor jeg håber at vi får meget mere at vide om personen Wesley.

Jeg har vaklet mellem 4 og 5 stjerner, men blev enig med mig selv om at når jeg nu var i tvivl, kunne det umuligt blive 5 stjerner.
.
Begge bøger får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Sikke et spændende og originalt plot! Det lyder helt afgjort som en serie, der lige skal på min overvej-at-købe-dem-her-liste. Dejlig anmeldelse - det virker til, at de var hurtige i tempo og hurtige at læse? Måske kunne de være gode at huske, næste gang jeg ryger ud i en læsetørke.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, et helt unikt plot, jeg har ikke læst noget som dem før og de er dejlig hurtige at læse, så de vil være perfekte at hive frem, hvis læselysten den falder :)

      Slet