torsdag den 29. oktober 2015

Claus M. Lohman - Genspejl.

 
Bogen har jeg fået tilsendt af forfatteren. Jeg har tidligere læst forfatterens debutroman Genstart, som er den første bog i hans serie om retsgenetikeren Sarah Bermann.

Jeg vil helt klart anbefale, at man starter med at læse Genstart først, da store dele af plottet samt afslutningen bliver afsløret i denne bog og det tager nok lidt af spændingen i den første, hvis man kender slutningen på forhånd.

Selve handlingen i Genstart vil jeg heller ikke skrive noget om, da jeg meget nemt kan komme til at røbe vigtige detaljer der kan spoile begge bøger og jeg hader selv at blive spoilet med krimier.

Starten forvirrede mig temmelig meget. Jeg havde ikke den første bog i frisk erindring og der gik altså lidt tid, inden jeg var med på hvad der foregik. Der var ikke meget go i handlingen, ingen egentlige spændingsmomenter før til sidst, men så blev det til gengæld også rigtig spændende.

Det mest opsigtsvækkende var helt klart, det hele serien er bygget op omkring, som er en genmutations-konspirationsteori, hvis man kan kalde det det. Forfatteren har uden tvivl en stor faglig viden om det og er rimmelig god til at formidle det videre på en forståelig måde.

Miljøet bogen foregår i, er også utrolig interessant at læse om. Denne gang er det ikke så meget amish-folket vi hører om, men det lidt mere liberale mennonit-samfund. Hvor amish-grenen er udsprunget i sin tid. Jeg kendte ikke meget til den gruppering og det er altid rart at lære noget nyt.

Utrolig interessant krimi, med en yderst plausibel videnskabelig del, der dog kunne føles en anelse tør til tider, med de lange faglige forklaringer. Slutningen lægger helt sikkert op til en lige så spændende tredje bog.

Genspejl får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar