fredag den 23. oktober 2015

Erik Valeur - Logbog fra et livsforlis.


Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.

Dette er den selvstændige efterfølger til forfatterens prisbelønnede debut Det syvende barn, som jeg læste for et par år siden.

Brødrene Blegman, der er henholdsvis statsminister og justitsminister, opdager nytårsdag at deres mor den aldrende Enkefrue Blegman er forsvundet fra plejehjemmet hvor hun bor. På et næs på Sjælland, udspionere kvinden Malin særlingen Viggo Larssen, der bor i et fyrtårn. De to på næsset samt de to ministres livsbaner har krydset hinanden som børn og hele historien centrere sig om deres gruppe af venner, fjender og livsændrende begivenheder fra den gang i barndommen.

Dette er en snørklet fortælling om menneskers særheder, ondskab, hævn og dybe mørke hemmeligheder. Det er en spændingsroman der tager læseren med ned i psykens kringelkroge. Der blive hele tiden lagt hints og nær-ved- og-næsten afsløringer ud, så man til sidst ikke kan sidde stille af bare frustration over hele tiden at blive snydt for de endelige afsløringerne.

Sproget i bogen er lige så kringlet som historien og jeg følte, at jeg hele tiden skulle være oppe på mærkerne for at kunne følge med og ikke miste de små vigtige detaljer, der hele tiden strøs ud over historien. Det er en roman der kræver fokus af sin læser og som man ikke bare lige flyver i gennem.

Selvom jeg synes bogen var svær at læse, på grund af det specielle sprog og den anderledes opbygning, så kunne jeg rigtig godt lide den og jo længere jeg kom, jo mere nysgerrig var jeg efter at finde ud af hvad det hele handlede om.

Nu er det et par år siden jeg læste den første bog og jeg ville ønske jeg kunne huske mere fra den, da jeg har på fornemmelsen at mange af personerne er nævnt i den første bog. Så selvom man sagtens kan læse dem uafhængigt af hinanden, vil jeg anbefale at man læser 'Det syvende barn' først.

Logbog for et livsforlis får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke læst "Det syvende barn" endnu, men jeg synes virkelig også denne bog havde rigtig mange spændende elementer. Rigtig god anmeldelse, og super fint billede! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja, det er en anderledes og meget spændende bog. Her for man altså ikke afsløringen før helt til sidst og jeg så det slet ikke komme.

      Slet