tirsdag den 24. november 2015

Hvorfor læser en voksen børne- og ungdomsbøger?


Selv om jeg er en voksen kvinde læser jeg både børne- og ungdomsbøger med stor fornøjelse og jeg bliver tit spurgt, om jeg får noget ud af det, når jeg ikke er målgruppen for de pågældende bøger eller om jeg ikke hellere skulle læse noget mere intellektuelt stimulerende.

Det er først efter jeg selv har fået børn, at jeg har genfundet glæden ved en velfortalt børnebog og først de sidste par år, at ungdomsbøgerne er kommet til. For mig, byder disse to typer bøger på nem og hurtiglæst underholdning. I børnebøgerne og billedbøgerne kan jeg fortabe mig i de flotte illustrationer og de finurlige og søde historier og ungdomsbøgerne kan levere en lidt mere alvorlig, men af den grund ikke mindre underholdende eller hjertegribende historie.

Jeg læser børne- og ungdomsbøger, når jeg trænger til lidt let læsning, hvis hverdagen med gården og fire børn er rigelig travl og jeg ikke har tid og overskud til at læse de lidt mere krævende bøger, eller hvis min læselyst er dalende, kan en sød og velskreven børnebog give et lille pusterum eller en ungdomsbog kan byde både på virkelighedsflugt ind i en fantasyverden eller et realitetstjek med et mere alvorlig emne som selvmord, tab eller sygdom.

Med de gode børnebøger er det tit sådan, lige som med Disney tegnefilm, at der er flere lag af forståelse i historien. Ting som børnene forstår og kan forholde sig til og så et lag mere der er lidt mere sofistikeret og som henvender sig til en mere moden målgruppe. Det kan være krydsreferencer til voksenlitteratur, kendte personer eller filosofiske betragtninger om livet, døden eller verden omkring os.


Hvor andre vælger at se fjernsyn, så vælger jeg måske at læse en bog og lige som fjernsynskiggerne ikke hele tiden vælger at se seriøse programmer, som tv-avisen eller debatprogrammer, men vælger at slappe af med en tv-serie eller en film, så vælger jeg at slappe af med en bog, der måske ikke kræver så meget af mig som andre bøger.

Lige som med voksenlitteratur, hvor jeg meget sjældent vælger fra krimi-, spændings-, horror- og gyserbøgerne. Så har jeg også børne- og ungdomsbøger som jeg holder mig væk fra. Blandt andet har jeg fundet ud af at den relativt nye New Adult-genre, som er bøger henvendt til de 18 til 25 årige, absolut ikke er noget for mig, da de efter min mening ligner hinanden alt for meget i opsætning. Derudover har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i og holde af ungdomsbøger, hvor historien udelukkende er fortalt fra en teenagedrengs synspunkt. Det er åbenbart umuligt for mig at sætte mig ind i en teenagedrengs tankegang, det er i hvert fald ikke lykkedes mig endnu.


En sidste grund, som gør at jeg ofte tiltrækkes af bøger til yngre målgrupper og som bestemt ikke er uvæsentlig, er at der fra forlagenes side ofte gøres meget ud af forsiderne til disse bøger, især fra de store udenlandske forlag kommer der mange flotte forsider, med iøjnefaldende farver og andre effekter, der gør bøgerne meget tiltrækkende. De danske forlag er så småt også ved at komme med hvad det angår og jeg indrømmer blankt, at det kan hænde at jeg vælger at købe en bog udelukkende baseret på, om dens forside tiltaler mig, ja så overfladisk er jeg altså nogle gange.

8 kommentarer:

  1. Det er nogle rigtig gode pointer du kommer med, og jeg kan ikke forstå hvorfor det skal blive ved med at forekomme som en problem for så mange mennesker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Næ, jeg forstår heller ikke hvorfor det er et problem for andre, hvis jeg har det fint med det. Det vigtigste for mig er ikke hvad andre læser, men bare det at de læser.

      Slet
  2. Sikke et dejligt indlæg, du her har skrevet < Selv læser jeg også både børne- og ungdomsbøger med stor fornøjelse, når jeg ikke lige kan overskue at læse en krimi :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Jeg tror jeg har haft lige så mange dejlige og ofte positivt overraskende læseoplevelser med børne- og ungdomsbøger, som med voksenlitteratur. Så jeg kunne slet ikke undvære det som en del af min læsning :)

      Slet
  3. Rigtig skønt indlæg, og du har rigtig mange gode pointer! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Det er jeg glad for at du synes :)

      Slet
  4. Sikke et fint velovervejet indlæg, og så er jeg ret vild med din tv-sammenligning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg undre mig tit over den diskussion med at krimier, chichlit eller i mit tilfælde ungdomsbøger ikke er ordentlig litteratur, hvor læseren 'får noget ud af det'. for så tænker jeg altid, jamen hvad med dem der ser en fodboldkamp eller en af de der uendelige lange soaps 'får de noget ud af det'?

      Slet