torsdag den 24. december 2015

Charles Dickens - A Christmas Carol.

Bogen er købt på Saxo.com.

Hvert år har jeg haft denne kendte juleklassiker på min læseliste, men jeg har aldrig fået læst den før nu. Vi kender alle historien om den vrisne og vrantne mr. Ebenezer Scrooge, der julenat får besøg af de tre julespøgelser, fortiden, nutiden og fremtiden.

Der findes et væld af filmatiserede og animerede udgaver af historien og min skepsis for at læse bogen, kan nok dateres tilbage til en af disse filmatiseringen, som jeg så da jeg var barn og den skræmte mig fra vid og sans. Jeg kan især huske der var en raslen af kæder og tuden af turmenterede sjæle og det var virkelig nogle uhyggelige spøgelser. Den oplevelse har siddet dybt i mig siden dengang og har fået mig til at gå langt uden om bogen indtil nu.

Men hvor er det ærgerligt at jeg har ventet så længe med at læse den. For det er en helt fantastisk historie både hvad angår sprog og budskab. Den er så smuk fortalt og flere gange gik jeg tilbage for at læse de rammende og fine formuleringer og sætninger. Og hvis julen ikke er tiden til at gøre status over sit livs fortid, nutid og fremtid, så ved jeg ikke hvornår, det skulle være mere passende?

 
Læseoplevelsen blev bestemt ikke dårligere, når historien blev ledsaget af P.J. Lynch smukke og stemningsfulde illustrationer. Jeg synes de er helt fantastiske!

A Christmas Carol får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Den perfekte julehistorie!

    Rigtig glædelig jul til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Lidt ærgerligt jeg først har opdaget det nu ;)

      Tak og en god og hyggelig jul til dig og din familie :)

      Slet