mandag den 7. december 2015

Dave Eggers - The Circle.


Bogen er fået som gave fra forlaget People´s Press til dette års bogbloggertræf.

Historien handler om Mae, der gennem veninden Annie, får et eftertragtet job i virksomheden The Circle. Virksomheden er verdens mest magtfulde internetorganisation og styrer stort set al aktivitet på internettet. Det er en overvældende og velsmurt organisation, der kan tilbyde lukseriøse forhold for de ansatte. Mae føler, at hun er en del af noget større og engager sig med krop og sjæl i firmaet, som kræver at hun hele tiden er aktiv på de sociale medier og i det hele taget arbejder firmaet på det de kalder fuldstændig transparens, det vil sige at alle ved hvad alle gør, hele tiden.

Det er en fascinerende og tankevækkende bog, der på mange punkter udfordrer og stiller spørgsmålstegn ved alle de muligheder den moderne teknik og de sociale medier åbner op for. Her i bogen overdrives det i en sådan grad, at det bliver komisk og fuldstændig absurd. Når forfatteren beskriver, hvordan der bliver sendt sure smileys til Centralamerikas gidseltagere eller den samtale Mae har i starten af bogen, hvor hendes ledere er skuffede over, at hun ikke deltager mere på de sociale medier og hun derfor skal tale med flere forskellige personer om det, det er altså bare latterligt og jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet.

Men selv om det bliver absurd og jeg sidder og tænker, at det er helt urealistisk, så er vi der jo allerede med mange af tingene der beskrives. Vi acceptere alle cookies, så virksomheder kan gemme oplysninger om de produkter vi kigger på, når vi besøger deres sider. Vi har alle hørt noget om, at alle de fotos vi oploader på Facebook bliver gemt på store servere og dermed bliver Mark Zugerbergs og Facebooks ejendom, men alligevel bliver vi ved med at lægge fotos ind. Vi slår selv indstillinger til på vores telefoner så vi kan spores så alle kan se hvor vi er.

Mens jeg læste bogen, var jeg ikke så imponeret og jeg havde faktisk meget svært ved at motivere mig selv til at samle bogen op igen, når jeg havde lagt den fra mig. Jeg brød mig ikke specielt om skrivestilen, som jeg følte var rettet på en meget yngre aldersgruppe end mig og jeg synes der var flere steder hvor historien ikke rigtig hang sammen.

Det er først her bagefter at jeg har opdaget at bogen alligevel har gjort indtryk på mig, da mange af aspekterne i fortællingen og især de beslutninger Mae tager, bliver ved med at køre rundt i mit hoved.

Helt bestemt en interessant bog, der er værd at læse og som giver stof til eftertanke, men jeg manglede noget i udførelsen.

The Circle får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar