fredag den 25. december 2015

Marcia Williams - Lizzy Bennet´s Diary.


Bogen er købt på The Book Depository.

Dette er en sød lille genfortælling af Stolthed og Fordom af Jane Austen. Det skal forestille at være Lizzy Bennets dagbog, som forfatteren har fundet. Den er fyldt med indsatte breve, visitkort og søde små illustrationer, som det skal forestille at Lizzy har tegnet og malet.

Selve udførelsen er virkelig smuk og sød. De breve der er indsat er hvis jeg husker korrekt ordrette citater fra bogen. Illustrationerne i bogen kan man tydeligt se er inspireret af BBC miniserien fra 1995, med Jennifer Ehle og Colin Firth i hovedrollerne.

Sproget er bibeholdt i Jane Austens lette og drillende tone i datidens ordstilling og ordvalg. Lizzy forekommer mig en smule mere barnlig i teksten, men jeg tror det er fordi dette er en børnebog rettet mod engelsketalende børn mellem 10 og 14 år.


Jeg synes det er en sjov og sød måde at få Jane Austens dejlige og udødelige roman ud til et yngre publikum og der er måske også lidt at hente for de voksne Jane Austen entusiaster, der sætter pris på den kreative udførelse. Men ser man bort fra de små specialeffekts så følte jeg, at jeg som voksen lige så godt kunne have læst den originale historie. Men det er nu alligevel en sød og meget fin udgave.

Lizzy Bennet´s Diary får 3/5 stjerner.

2 kommentarer: