onsdag den 30. december 2015

Tilbageblik på læseåret 2015.

Ifølge Goodreads har jeg læst 259 bøger indtil videre og det er reelt nok mere omkring de 265 bøger, da jeg også har læst nogle stykker, der ikke er registreret på Goodreads,

I 2015 valgte jeg, at fortsætte med mine månedlige læsetemaer og jeg synes det er en god måde at fordybe sig i en bestemt genre, forfatter eller verdensdele. Planen er helt klart at jeg fortsætter med de månedlige læsetemaer i 2016.

Mine læsetemaer i 2015 var:

December: Vinterlæsning

November: Frilæsning

Oktober: Halloween

September: Mount TBR Reading Challenge

August: Down Under

Juli: De anderledes læseoplevelser

Juni: Serier

Maj:  Anden Verdenskrig.

April: Frilæsning

Marts: Krimier og spændingsbøger

Februar: Bogudsalgsbøger fra 2014

Januar: Frilæsning


For første gang deltog jeg i 2015 i to årlige læseudfordringer. Det gik så som så med dem begge.


Den første var The Mount TBR Reading Challenge, hvor man inden 1. januar 2015, skulle fastlægge en læseplan for hvor mange og hvilke bøger man ville læse i løbet af året.

Det blev en klokkeklar fiasko og jeg opgav denne læseudfordring allerede halvvejs i gennem året. Selv om 60 bøger ikke virker som så meget, når man læser så mange bøger om året som jeg gør, så er det bare ikke realistisk at lægge sig fast på så mange bøger så lang tid i forvejen, og lige præcis denne type udfordringer vil jeg nok overveje en ekstra gang inden jeg tilmelder mig igen.


Den anden årlige læseudfordring var #YearOfMurkami, som jeg opdagede på en YouTube kanal i april og her holdt jeg ud til den bitre ende og det selv om jeg nok burde have stoppet noget før. For jeg er lidt ked af at mit forhold til Haruki Murakami nu er blevet lidt anstrengt, da jeg tidligere satte stor pris på hans bøger. Men læst så tæt efter hinanden begyndte det at blive en sur pligt og historierne begyndte at ligne hinanden for meget. Jeg fik læst følgende bøger:

April: Kafka på stranden.

Maj. 1Q84

Juni: Den farveløse Tzukuru Tazakis pilgrimsår

Juli:  Norwegian Wood.

August: Wind/ Pinball

September: En vild fårejagt.

Oktober: Dans, Dans, Dans.

November: Sønden for grænsen og vesten for solen.

December: Sputnik min elskede.

Selv om det ikke gik så lige godt med alle læseudfordringerne så synes jeg alligevel, at jeg er godt tilfreds med året overordnet set og jeg glæder mig til at se hvad 2016 bringer.

10 kommentarer:

  1. Jeg synes, du kom meget godt omkring mange emner og udfordringer, og jeg er spændt på, hvad du vil læse til næste år :-)

    Rigtig godt nytår!


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Også rigtig godt nytår til dig. Jeg glæder mig også til at se hvilke udfordringer du går i krig med i det nye år :)

      Slet
  2. Hold da op - du har været en flittig læsehest:-) Jeg syntes også at du er kommet rigtig godt omkring emnerne, og har spændt fulgt stille med i dine læsninger på sidelinjen. Glæder mig også til at se, hvad du finder på til det nye år :-)
    Mit internet virker stadig ikke, så er spændt på om jeg overhovedet, når at komme med en års opdatering inden udgangen af året - som jo er i morgen����

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej, med det internet, hvor er det træls. Håber det løser sig snart. Godt nytår til dig :)

      Slet
  3. Jeg syntes først og fremmest det er vildt at du har formået at få læst så mange bøger! Så skidt da pyt med at du ikke har holdt dine udfordringer, der er skisme da en bedrift i sig selv at læse så mange bøger! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det er jo heldigvis kun for sjov med alle disse udfordringer og jeg er da gudskelov selv herre over hvad jeg læser. Men jeg synes altså alligevel det giver lidt ekstra krydderi til læsningen med disse selv påførte udfordringer :)

      Slet
  4. Wow, det er simpelthen sådan en imponerende stak bøger du har fået læst! Det er virkelig godt gået!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, tak jeg er også selv godt tilfreds både med antallet og med de mange forskellige temaer jeg har fået læst om :)

      Slet
  5. Hold da op, du har da haft et VIRKELIG godt læseår!
    Mount TBR har jeg besluttet mig for, slet ikke eksisterer og derfor har vi altså heller ikke fejlet i udfordringen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæ, den er jeg med på! Mount TBR hvadfornoget?... Har aldrig hørt om det... og endnu mindre deltaget ;)

      Slet