mandag den 18. januar 2016

Lisa See - Sneblomst og den hemmelige vifte.

 
Bogen er lyttet som udmærket dansk lydbog på Mofibo og er den eneste af mine kinesiske læseudfordringsbøger, som jeg har kunnet finde som lydbog.

Den foregår i 1800-tallet i Hunan-provinsen, hvor det var almindelig at snøre kvindernes fødder, så de med deres små liljefødder kunne tiltrække gode og fordelagtige ægteskabsaftaler. Jo mindre fødder jo bedre. Historien bliver fortalt af den 80-årige Lilje og handler om at hun ser tilbage på det laotong-venskab hun som 7-årig indgik med den jævnaldrende Sneblomst.

En laotong, var et specielt venskab, nærmest sidestillet med ægteskabet, der gav de involverede kvinder, mulighed for at kommunikere med, støtte hinanden og opleve livet uden for kvindeværelserne, hvor de ellers er dømt til at tilbringe størstedelen af deres liv. Der blev ikke spildt tid og penge på at lære kvinderne at læse, men Nu shu skrifttegnene som er en meget enkel udgave af de kinesiske tegn udviklet af kvinder, gjorde det muligt for dem at udveksle hemmelige beskeder.

Det er en betagende historie om en svunden tid og om traditioner og leve forhold, som det er svært at forholde sig til. Hele grusomheden der er beskrevet, når pigernes fødder skal brækkes for at lave de eftertragtede liljefødder, er næsten ikke til at holde ud at læse om. Det er ufatteligt at den tradition først blev afskaffet i 1951.

På Goodread læste jeg en del anmeldelser af romanen og der var mange der var helt oppe og ringe over, den måde kvinderne bliver behandlet i bogen og selvfølgelig hvor forfærdelig det er med snørede fødder. Ingen tvivl om det og jeg er helt enig, men jeg tror ikke det er det forfatteren har villet med bogen. Sådan var forholdene for kvinderne dengang, det kan der ikke gøres noget ved, uanset hvor forargede vi er.

Jeg tror mere hun har villet fortælle, hvad kvinder kunne være for hinanden og hvad et laotong forhold kunne betyde for den enkelte kvinde. Dette venskab der kom tæt på at være et egentlig ægteskab mellem to kvinder.

Det er en smuk og så utrolig tragisk fortælling, som tryllebandt mig hele vejen igennem. Det er anden gang jeg læser bogen og den var lige så god som jeg huskede den. Den er helt sikkert værd at genlæse igen og igen.

Sneblomst og den hemmelige vifte får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg får helt lyst til at genlæse den. Det er absolut en smuk og fængslende bog :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige præcis en af de bøger, der bliver ved én lang tid efter man har vendt sidste side. En helt utrolig fortælling :)

      Slet