fredag den 1. januar 2016

Læseforsæt for 2016.

Jeg går altid indtil et nyt år med nogle helt klare forventninger til hvad jeg vil nå i løbet af året og især på læsefronten er jeg nok tit lidt mere stålsat end hvad angår resten af mit liv, som selvfølgelig lige nu og et stykke ud i fremtiden, kører mest på børnenes præmisser. Men privat kan jeg se frem til blandt andet at min ældste søn skal konfirmeres og at min mand og jeg kan holde kobberbryllup.

På læsefronten vil jeg som skrevet i mit tilbagebliks-indlæg fortsætte mine månedlige læsetemaer. Jeg hygger mig helt vildt med at planlægge de forskellige temaer og med at finde bøger til dem. Jeg får hele tiden ideer til nye temaer og de tolv måneder i 2016, er stort set allerede nu bookede op. Men selvfølgelig er planen åben for ændringer, hvis der hen ad vejen skulle dukke noget mere spændende op.

Læsetemaerne fra 2016 ser i øjeblikket sådan ud:

 December

November: Non Fiction

Oktober: Halloween-gys

September: Rusland

August:

Juli: Afrika

Juni: Genlæsninger

Maj: Engelsk humor

April: Frilæsning

Marts: Krimier og spændingsbøger

februar: Valentines Day Reads/ bogudsalgsbøger fra 2015.

Januar: Serier og trilogier


Mit årlige læsetema har jeg nævnt i flere andre forbindelser, så det vil jeg ikke komme mere ind på i dette indlæg.


Klog af skade har jeg undladt at tilmelde mig nogen som helst former for fælles eller organiserede læseudfordringer. Men jeg hælder dog lidt imod helt uofficielt at deltage i udfordringen Read My Own Damned Books, der er sat i værk af Andi fra Estella´s Revenge ( Andi er også en af hoveddamerne bag Dewey´s 24 hour readathon).

Udfordringen går som titlen indikerer ud på at så vidt muligt, kun at læse bøger fra ens egen bogsamling og da jeg i 2016 i højgrad vil ( skal) bestræbe mig på at minimere mine bogkøb, så virker det som en fornuftig udfordring at læne sig imod. Men som alle ved, er bogkøbsstop til for at blive brudt, så jeg kan allerede nu sige, at der nok alligevel på trods af alle intentioner, vil dukke nogle bogvlogs om nye bøger i løbet af 2016. Det er utopi at forstille sig et helt år uden at tilføje nye skatte til samlingen.

Bogvlogs er noget jeg gerne vil gøre mere ved og lave flere af i 2016. Jeg synes det er så dejligt nemt at vise og fortælle om bøgerne på en video, i stedet for at skulle tage billeder og skrive om hver enkelt bog i et langt indlæg. Jeg har endnu ikke fundet et videoredigeringsprogram jeg kan få til at virke med Windows og med mit kamera, men det må jeg arbejde mere på i 2016.


Apropos Dewey´s 24 Hour Readathon, så satser jeg på, så vidt det kan lade sig gøre, at deltage i de to årlige Readathons, for det er en helt vidunderlig og magisk følelse at vide, at der rundt omkring i verden sidder flere tusinde og læser på samme tid. Det er så hyggeligt at følge de andre deltageres fremskridt på de sociale medier. Jeg har deltaget to gange nu og jeg har endnu ikke helt fundet balancen mellem at læse og være social, det skal jeg lige arbejde lidt mere med. Jeg kan dog allerede nu se, at det nok ikke bliver muligt at deltage d. 23. april, da det er den dag vi skal holde min søns konfirmation.

Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogen der har tilmeldt sig eller opfundet nogle spændende læseudfordringer for 2016.

6 kommentarer:

  1. Er virkelig imponeret over hvor meget du kan få læst med børn osv.. :D

    SvarSlet
  2. Tak, læsning er helt klart en prioritet for mig og noget som jeg i høj grad nyder :)

    SvarSlet
  3. Uh, 'engelsk humor' lyder sjov. Ved du hvilke bøger du vil læse under dette tema? jeg skal til at sætte nogle læsemål, og kan ikke helt beslutte mig for om jeg skal sætte 12 kategorier, som 12 bøger i løbet af året skal leve op til. Hvis jeg beslutter mig for at gøre det, tror jeg måske jeg vil lade mig inspirere lidt af nogle af dine temaer for de seneste år. Der er så mange gode idéer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har bøger af forfattere som Jerome K. Jerome, P.G. Woodhouse og en lidt nyere forfatter som Tom Holt på listen under engelsk humor.

      Det er ikke altid jeg forstår den engelske humor, så det er derfor jeg har sat den som et læsetema, for at se om der måske alligevel var noget af det jeg synes var sjovt ;)

      Slet