søndag den 7. februar 2016

Læst og lyttet uge 4 og 5-2016.


Min læsning går stadig lidt trægt. Jeg har fået afsluttet to fysiske bøger, en digtsamling og lyttet til to lydbøger, som var Eragon og Eldest, som er de to første bøger i The Inheritance Cycle af Christopher Paolini. Jeg laver en samlet anmeldelse af de fire bøger, når de alle er lyttet, men indtil videre er jeg begejstret for både historien og de engelske lydbøger.

Jeg ved dog ikke lige hvad jeg gør med den tredje bog i serien Brisingr, for jeg har ikke kunnet finde den som engelsk lydbog, hverken på Mofibo eller e-reolen. Jeg har prøvet at lytte den danske udgave på Mofibo, men det gik slet ikke. Den falder meget flad ud, når man har lyttet til de medrivende engelske udgaver.


George Orwell - 1984. Bogene er købt på The Book Depository og er læst og diskuteret sammen med Læseklubben.

Historiens hovedperson er den 39-årige Winston Smith, der er indbygger i den totalitærestat kaldet Oceanien, som er styret af Big Brother. Over alt er der skjulte mikrofoner og kameraer, som aflytter og overvåger alle Oceaniens borgere. Winston arbejder for Partiet med at omskrive og rette historiske ukorrektheder, for uanset hvordan verden former sig så har Big Brother altid ret.

Det er en skræmmende genial fortælling. Paranoiaen og  den rå verden kommer helt ind under huden på læseren. Orwells inspiration er tydeligt hentet fra 2.verdenkrig og Stalins kommunistiske rædselsregime. Men det mest skræmmende er næsten, at man også kan genkende ting helt op til vores tid, ting som foregik og stadig forgår i Kina og Nordkorea.

Fortællingen er drøn interessant og hele den verden Orwell har bygget op er hårrejsende, men hist og her synes jeg den var svær at læse. Især de tekstdele med Goldstein-bogen, var svært at læse, for det var meget og meget vigtig information komprimeret på få sider. Selv teksten i den udgave jeg havde var også meget lille, meget tæt og romanen har ikke mange afsnit, hvilket også får teksten til at virke mere utilgængelig og tung, end den egentlig er.

I læseklubben kom vi ind på at vor tids Big Brother er os selv, vores smartphones og Facebook, for der er en begyndende tendens til, at vi overvåger hinanden og hænger hinanden ud i offentlighed på Facebook og hvor er retssystemet så henne, når man kan blive sat i offentlig gabestok uden en fair rettergang. Den med at feje for egen dør, før man fejer for andres, det ville det nok være sundt nogle gange lige at tænke over.

1984 er stadig efter alle de år lige skræmmende aktuel og der er mange ting i den der giver stof til eftertanke.

1984 får 5/5 stjerner.


Louise Falsig - En forbasket god kop kaffe. Det rejsende digt. Bogen er købt på Saxo.com.

Denne lille digtsamling består i bund og grund af et enkelt digt, som bliver oversat via Google Translate til forskellige sprog og deraf gennemgår nogle ændringer.

Jeg kan virkelig godt lide forfatterens ide med digtet. Det med at vise, at vi på trods af globaliseringen og hvor let det er at kommunikere på tværs af landegrænser, måske ikke altid modtager eller sender det budskab der var meningen. På den måde bliver dette lille enkle digt til noget større og mere dybsindigt, der satte mange tanker i gang.

Nu er Google Translate jo kendt for at være en ren farce, når der skal oversættes, så på den måde overraskede det ikke at digtet ændrede sig. Jeg ville have troet at det var mere drastisk, men det gik egentlig langsommere end jeg ville have troet.

En forbasket god kop kaffe får 3/5 stjerner.


Jane Costello - The Love Shack. Bogen er købt på Saxo.com.

Historien handler om kæresteparret Gemma og Dan. De har fundet deres drømmehus, der desværre ligger uden for deres økonomiske formåen. For at få råd til huset må de spinke og spare og de flytter ind hos Dans mor Belinda, der er en kendt forfatter. Midt i det hele dukker Gemmas første kærlighed Alex op og skaber forvirring i Gemmas følelser. Stressen i forbindelse med huskøbet, alle tiltagene for at spare penge og at bo under samme tag som Dans mor, tærer på forholdet og er det egentlig det hele værd?

Det er en sød og sjov kærlighedshistorie. Den er fortalt fra skiftevis Dan og Emmas synspunkter. Jeg synes det var lidt svært at skelne mellem de to stemmer. Efter min mening kunne forfatteren have brugt denne fortællermåde til at vise nogle markante og måske sjove forskelle mellem mænd og kvinders opfattelse af tingene. Men den mulighed benyttede hun sig desværre ikke af.

Dans mor Belinda er en meget åben kvinde, der ikke er bange for at tale om sex og så kan jeg ikke forstå at hendes søn er sådan er snerpe. Jeg kunne forstå hvis han som teenager ville synes det var pinligt at se en film med sexscener sammen med moren og sin kæreste, men som en voksen mand på 29 år, så synes jeg ikke det virker troværdigt. Jeg forstå godt at det er for at gøre historien sjov, men jeg synes det blev lidt for karikeret og kunstigt.

En hyggelig og okay underholdende historie, med en fin ikke alt for tydelig morale.

The Love Shack får 3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. 1984 er en rasende god bog og måske mere aktuel end nogensinde før. Helt klart en af mine yndlingsbøger og en af de historier, der har gjort størst indtryk på mig :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv om den er deprimerende og ikke har en lykkelig slutning, så er det faktisk en bog, jeg kan se mig selv genlæse igen og igen. Jeg har heller ikke sluppet historien helt endnu, den spøger stadig i hovedet.

      Slet