mandag den 22. februar 2016

Læst og lyttet uge 7-2016.


Jeg har været syg i ugen der er gået og mine feberbrændende øjne har ikke været så glade for at skulle læse, derfor har jeg ikke fået læst det jeg gerne ville, men det er da blevet til de to nedenomtalte bøger. Til gengæld har jeg fået lyttet til rigtig meget lydbog. Hele tre lydbøger har jeg fået afsluttet,

De to af dem var de sidste to bøger i The Inheritance Cycle tetralogien af Christopher Paolini, som var en supergod fantasyhistorie. Den sidste var Silkeorm, som er den anden bog i Harry Potter-forfatteren J.K. Rowlings krimiserie om detektiven Comoran Strike, skrevet under pseudonymet Robert Galbraith. Jeg er pt. ved at læse den tredje bog i serien Ondskabens Høst, der just er udkommet her i februar og der kommer en anmeldelse af dem senere på ugen.


Barbara Pym - Exellent women. Bogen er købt på Saxo.com.

Historien foregår i tiden lige efter 2.Verdenskrig og følger den nogle og 30-årige Mildred. Hun er vokset op i en præstegård, men begge hendes forældre er døde i en tidlig alder. Hun bor nu i et lejlighedskompleks. Hun arbejder for en velgørenhedsorganisation, der tilgodeser og hjælper, det de kalder gentlewomen, som er, efter hvad jeg har forstået, kvinder fra det finere samfundsklasse, som er ilde stedte på grund af krigen. Hendes stille liv bliver dog lidt mere underholdende, da der en dag flytter et ungt ægtepar ind i lejligheden under hende.

Jeg læste bogen, fordi jeg et sted havde læst en der udtalte, at han hellere ville læse en bog af Barbara Pym end en af Jane Austen og her må jeg sige er jeg langt fra er enig. For at være helt ærlig, så forstod jeg kun ganske lidt af hvad forfatteren ville med bogen, og jeg har også på fornemmelsen, at noget af det skal man være britisk eller i hvert fald mere inde i britisk mentalitet end jeg er for at kunne forstå.

Humoren i historien gik meget på de religiøse forhold i samfundet. Der bliver flere gange hentydet til forskellen på den protestantiske og den katolske kirke. Jeg forstå godt at hele historien drejer sig om den stilling Mildred som ugift og forældreløs kvinde indtager i samfundet, som en der er til at tage sig af andres problemer, for hun har jo ikke selv noget at gå op i.

Selv om jeg satte pris på historien og det historiske tidsbilledet den giver og den lette humoristiske tone den fortælles i, så opfyldte den altså ikke mine krav til at overtage Jane Austens plads i mit hjerte.

Exellent Women får 3/5 stjerner.


Anthony Doerr - Alt det lys vi ikke ser. Bogen er vundet i en konkurrence Plusbog.dk havde på deres Instagram sidste år.

Historien handler om den blinde franske pige Marie-Laure og den tyske forældreløse Werner. Da tyskerne besætter Frankrig må Marie-Laure, flygte til Saint Malo, sammen med sin far, der er låsesmed på det naturhistoriske museum i Paris. Werner vokser op på et børnehjem sammen med sin søster. Han udviser stor teknisk og matematisk snilde. Dette talent bliver hans billet ud af mineområdet hvor han er vokset op, men gør ham også til et grusomt redskab i nazisternes hænder.

Lige da jeg vandt bogen var hypen omkring den på sit højeste og jeg valgt at lægge den til side et stykke tid, da jeg var blevet lidt træt af at høre om den. Det er jeg glad for at jeg gjorde, for jeg synes det har givet mig lidt luft til at danne mig min egen mening om den.

Gennem de nogle og 500 sider historien forløber sig på, væver fortid og fortællingens nutid ( 1944) sig ind og ud mellem hinanden og danner en barsk, men også utrolig medrivende fortælling. Forfatteren har valgt, at lade en lettere eventyrlig og fantastisk rød tråd væve sig ind mellem den mere gruopvækkende og realistiske krigsfortælling.

Romanen er fortalt i et meget stemningsladet, poetisk sprog, der sammen med den mere overnaturlige del giver hele fortællingen et magisk skær. I mine øjne er det både bogens styrke og svaghed. Uden dette strejf af eventyrlighed, ville historien nok ikke fange mig på samme måde. Så ville det bare være endnu en beretning fra krigen. Men jeg synes måske også, at det poetiske tager overhånd nogle steder og bliver for meget, for rosenrødt og det fjerner læserens fokus fra krigens rædsler.

Helt sikkert en god og anderledes roman fra krigens tid, som helt sikkert er værd at læse.

Alt det lys vi ikke ser får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar