tirsdag den 23. februar 2016

Mission complete! #2


Så har jeg fået læst bøger i alle ti kategorier i Plusbog.dks vinterlæseleg, der slutter d. 29. februar og min komplette liste ser således ud:

1. En bog der finder sted om vinteren

Eowyn Ivy - Snebarnet
Bogen er en eventyrlig og stemningsfuld beskrivelse af det barske liv i Alaskas barske ødemark. Fortællingen giver et meget velrundet indblik i Jack og Mabels ægteskab, hvor vi som læsere oplever deres smerte, håb og kærlighed.

2. En bog hvor handlingen går ind over julen

J.K. Rowling - The Sorcerer´s Stone
En helt i gennem magisk fortælling, som bare bliver bedre og bedre for hver gennemlæsning.

3. En bog der er udgivet i Danmark i 2015

Emma Hooper - Etta og Otto og Russell og James
Det er en kort og letlæst roman. Jeg må bare med skam melde, at jeg slet ikke på nogen måde kunne føle denne historie. Jeg synes sproget var meget intetsigende og selve historien var fuldstændig uvirkelig og usandsynlig for mig.

4. En bog du føler alle har læst undtagen dig

Lisa Genova - Stadig Alice.
Alices historie ramte lige i hjertekulen og gav både klump i halsen og tåre i øjnene, den er ægte og eminent skrevet.

5. En bog der blev udgivet før du blev født

Wilkie Collins - Kvinden i hvidt
Bogen byder på kærlighed, intriger, bedrag, spænding og mord(forsøg). Den er fortalt fra flere forskellige personers synsvinkler og det var rigtig fascinerende at læse de forskellige måder, de hver især fortolkede det skete og hvordan de lagde vægt og bedømte de andre personer og hændelserne vidt forskelligt.

6. En bog af en dansk forfatter du ikke har læst noget af før

Sarah Engell - 21 måder at dø
Det er en oprørende bog, der får mig hevet i gennem et følelsesregister, af sorg, vrede og afmagt. Det er en vigtig bog, som jeg synes alle forældre og elever i udskolingen bør læse. De sociale medier giver så mange nye muligheder for mobning og vi som forældre bør være mere opmærksomme på hvad vores børn foretager sig og er del i på nettet.

7. En digtsamling

Louise Falsig - En forbasket god kop kaffe. Det rejsende digt.
Jeg kan virkelig godt lide forfatterens ide med denne digtsamling. Det med at vise, at vi på trods af globaliseringen og hvor let det er at kommunikere på tværs af landegrænser, måske ikke altid modtager eller sender det budskab der var meningen. På den måde bliver dette lille enkle digt til noget større og mere dybsindigt, der satte mange tanker i gang.

8. En bog du har fundet via Plusbogs blog eller Plusbogs Facebookside

Anthony Doerr - Alt det lys vi ikke ser
Romanen er fortalt i et meget stemningsladet, poetisk sprog, der sammen med den mere overnaturlige del giver hele fortællingen et magisk skær. I mine øjne er det både bogens styrke og svaghed. Uden dette strejf af eventyrlighed, ville historien nok ikke fange mig på samme måde.

9. En bog der er filmatiseret

Charles Dickens - A Christmas Carol
Hvor er det ærgerligt at jeg har ventet så længe med at læse den. For det er en helt fantastisk historie både hvad angår sprog og budskab. Den er så smuk fortalt og flere gange gik jeg tilbage for at læse de rammende og fine formuleringer og sætninger. Og hvis julen ikke er tiden til at gøre status over sit livs fortid, nutid og fremtid, så ved jeg ikke hvornår, det skulle være mere passende?

10. En bog hvis handling finder sted omkring en historisk begivenhed

Sami Sillanpää - Beijing Love Story
Utrolig skræmmende historie fra virkelighedens Kina. En rystende fortælling om hvordan det kommunistiske styre i Kina kan gøre hvad der passer dem med deres egne indbyggere. I Kina kunne massakren på Den Himmelske Fredsplads lige så godt aldrig have fundet sted, det har den massive censur sørget for at udviske.

4 kommentarer:

  1. Godt klaret!
    Jeg har fuldstændig glemt alt om læselegen, så jeg når ikke at deltage denne gang. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg synes kategorierne var lidt mere udfordrende denne gang :)

      Slet
  2. Godt gået! (eller læst :-) )

    SvarSlet