lørdag den 27. februar 2016

Robert Galbraith - Silkeorm og Ondskabens høst


Bøgerne er købt på henholdsvis Saxo.com og Plusbog.dk. De er lyttet som dansk lydbog på Mofibo og det var en okay oplevelse. I Ondskabens høst havde jeg dog lidt svært ved at finde rundt i de mange forskellige navne, der kan det helt sikkert være en fordel at se det på skrift og kunne bladre lidt frem og tilbage.

Dette er bog to og tre i forfatteren J. K. Rowlings krimiserie om detektiven Cormoran Strike, som hun skriver under pseudonymet Robert Galbraith. Den første bog i serien Gøgens kalden læste jeg sidste år og var meget begejstret for.

Jeg kan rigtig godt lide denne serie, da drivkraften i den ikke er forbrydelserne, men personerne og miljøbeskrivelserne, hvilket helt klart er en af Rowlings mest markante forcer. Cormoran Strike er en person man lige med det samme synes om. Han er beskrevet lidt i stil med en bamse af en mand, med et godt intellekt og gode menneskelige kvaliteter. Jeg synes det er umådeligt rart at han ikke som mange andre hovedpersoner i krimier, er en forsumpet og halv fordrukken sølle eksistens. Det er også et modigt og interessant træk at forfatteren har valgt at han er krigsveteran, med et manglende ben.

Selve plottene kan jeg godt lide. De er ikke sindssygt nervepirrende og jeg synes måske det gik lidt i tomgang et par steder i Ondskabens høst, men i bund og grund, så hyggede jeg mig rigtig godt med bøgerne.

Det her er en af de få krimiserier, som jeg har stødt på fornyligt som jeg gerne vil og ser meget frem til at fortsætte med. For hold da op, det var sandelig noget af en cliffhanger at slutte med.

Silkeormen får 5/5 stjerner
Ondskabens høst får 4/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg nyder helt klart også, når hovedpersonerne i krimier IKKE er afdankede, småalkoholiske, midaldrende mænd, der lige har gennemgået en skilsmisse (eller snart gør det). Har du hørt noget om, hvor lang serien bliver?


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er godt nok ved at være en meget fortærsket kliche med en hovedperson der er lidt på kant med loven ( også selv om de er politimænd, som drikker lidt for meget og som egentlig ikke er særlige rare pseronligheder.

      Jeg har intet hørt om hvor mange bøger Ms. Rowling har planlagt i denne serie, men inderst inde håber jeg lidt, at hun evner at stoppe mens legen er god. Men desværre ser det ikke ud til det hvis man skal sammenligne med Harry Potter bøgerne. Jeg tror umiddelbart ikke at Harry Potter nr. 8 bliver en bog jeg kommer til at læse...

      Slet
  2. Jeg elsker de her krimibøger! Og jer er normalt overhovedet ikke til krimier, på nogen som helst måde. Men jeg tror en af grundende er at de her bøger er sådan lidt old-school, at vi er tilbage til den 'gammeldags' detektiv der løser sagen via intellekt og ikke udelukkende gemmen teknologiske hjælpemidler, som mange andre krimier nu til dags gør sig brug af. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan vist ikke komme udenom at Rowling skriver fantastisk godt. Man bliver bare fanget ind af hendes historier og du har nok ret, der er er sådan lidt old-school-vipe over dem, det havde jeg slet ikke tænkt på :)

      Slet