tirsdag den 9. februar 2016

Thomas Thaulov Raab og Peter Lund Madsen - En bog om hukommelsen


Kort tid efter jeg havde læst romanen Stadig Alice af Lisa Genova, som handler om en 50-årig Havard professor der får Alzheimers, var jeg et smut i Arnold Busck i Hjørring for at købe fødselsdagsgave til min ældste datter og der spottede jeg denne bog om hukommelse på hylden og synes den kunne være spændende at læse som opfølger til Stadig Alice.

Det er en yderst interessant fagbog, der er skrevet på et niveau hvor alle kan være med. Teksten er delt op i korte overkommelige og meget overskuelige afsnit. Hvert emnekapitel er markeret med farvede sider og der er opsamlende afsnit flere steder i løbet af bogen, lige som at der også er orange farvede bokse, med supplerende eller opklarende info. Teksten er yderligere gjort spiselig ved at krydre den med underholdende anekdoter og sjove sammenligninger.

Selve indholdet er svært og jeg må indrømme, at jeg sprang let og elegant over de mere praktiske forklaringer på hvordan hjernen rent fysisk er bygget op og koncentrerede mig mere om de overordnede forklaringer på hvordan hukommelsen fungerer.

Jeg må sige, at der var mange ting angående den måde hukommelsen fungere på der overraskede mig. Blandt andet at vores hukommelsen slet ikke er opbygget som en lagerenhed og at en god hukommelse faktisk handler om at glemme.

Der var ikke som jeg havde håbet, et afsnit i bogen der specifikt handlede om sygdomme som netop Alzheimers, som egentlig var det jeg var ude efter, men indirekte fik jeg alligevel svar på nogle af de spørgsmål jeg havde i den retning.

En interessant fagbog, der serverer et svært emne på en sjov og let fordøjelig måde. Jeg var lidt ærgerlig over at spotte et par stave/tastefejl undervejs, men det er efterhånden mere ved at være reglen end undtagelsen at finde dem i bøger nu om dage. Men jeg synes det var lidt ærgerligt, da bogen ellers på alle andre måder er god kvalitet.

En bog om hukommelsen får 5/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Jeg tror, du vil finde Hjernesmarte børn af Anette Prehn interessant også - jeg har lige læst den og der kommer en anmeldelse på snarest! Hun skriver meget forståeligt om hjernen bl.a.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har godt luret at du var ved at læse den. Jeg glæder mig til at læse din anmeldelse :)

      Slet