mandag den 28. marts 2016

Lisa See - Red Princess Mystery-trilogien

Da jeg faldt Blomsternettet af Lisa See, for et par år siden i et antikvariat, havde jeg ingen ide om, at det var den første i en trilogi. Men da jeg fandt ud af det, bestilte jeg straks de to sidste bøger The Interior og Dragon Bones på engelsk hos Saxo.com. Hvilket jeg må sige at have fortrudt noget så grundigt.

I Kina bliver privilegerede sønner og døtre af magtfulde og rige forældre, med rødder tilbage i Maos tid, kaldt røde prinser og prinsesser. Bøgernes hovedperson Liu Hulan er sådan en rød prinsesse og arbejder for Kinas afdeling for offentlig sikkerhed, hvad der svarer til amerikanernes FBI. Den mandelige hovedperson er den amerikanske sagfører David Stark. Via nogle aktuelle sager og spøgelser fra fortiden krydses Hulan og Davids veje.

Jeg var meget skuffet da jeg var færdig med den første bog Blomsternettet. Efter at have læst flere af forfatterens bøger, blandt andet Pigerne fra Shanghai, Sneblomst og den hemmelige vifte og På guldbjerget. Forventede jeg samme levende og stemningsfulde nærmest poetiske skrivestil og medrivende personskildringer. Men desværre var den danske oversættelse stiv og kluntet i sproget, meget langt fra hvad jeg havde anticiperet. Heldigvis blev det ændret da jeg skiftede til de engelske udgaver. Hvor skrivestilen var den jeg huskede fra forfatterens andre bøger.

Bøgerne handler meget om forskellen mellem Kina og USA. Øst og vest. Der er nogle gode beskrivelser af kulturelle, politiske og historiske milespæle, som er interessant for forståelsen af den meget anderledes måde at tænke på i Kina. For eksempel er det en meget stor fornærmelse, hvis man til et forretningsmøde ikke bliver budt eller byder gæsterne på te.

Desværre synes jeg ikke rigtig det lykkedes for forfatteren at forene disse fine kulturelle beskrivelser med de tre kriminalhistorier. Lige så meget som jeg elskede at læse om de afsnit der beskrev traditioner, landskab og de menneskelige aspekter i Kina, lige så meget hadede jeg de kriminelle plot. De føltes forcerede, kedelige og alt for forudsigelige. Jeg blev aldrig fanget ind af spændingen og jeg må indrømme at den sidste var ekstremt sej at komme i gennem og flere afsnit skimmede jeg nærmest bare.

Hvis nogen ønsker at forsøge sig med bøgerne, vil jeg klart anbefale at prøve dem på engelsk, da den danske udgave var virkelig skræklig.

Red Princess Mystery-trilogien får 2/5 stjerner.

Det fine billede er tyvstjålet fra bloggen Two Americans in China


2 kommentarer:

  1. Tak for advarslen - det er frygteligt, når oversættelsen ødelægger læseoplevelsen. Jeg vil overveje, om jeg overhovedet vil læse bøgerne. Jeg holder meget af hendes andre bøger, men det lyder ikke som om, at disse fænger.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Nu er jeg ikke så vild med krimier, så det kan godt være at andre der læser mere inden for genren, vil synes om disse tre bøger. Men, ja, jeg var altså meget skuffet.

    Jeg kan se på Goodreads at hun skriver på en ny bog, der har moder/datter-forhold som tema og blandt andet følgerne af et-barns-politikken og de pigebørn, der bliver bortadopteret. Den lyder mere som noget jeg kunne tænke mig at læse :)

    SvarSlet