mandag den 28. marts 2016

Læst og lyttet uge 12-2016.

I ugens løb har jeg fået læst to fysiske bøger, der var de to første bøger i Red Princess Mystery-trilogien af Lisa See. Der kommer et samlet indlæg om trilogien, når den sidste bog er læst færdig.

Jeg fik lyttet til to korte lydbøger, som er nævnt herunder:

Royce Prouty - Stoker´s Manuscript. Bogen er lyttet som engelsk lydbog fundet på Mofibo. Bogen foregår hovedsageligt i Rumænien og oplæseren havde en helt forrygende rumænsk accent.

Historien hovedperson er Joseph Barkeley, der lever af at verificere gamle dokumenters autencitet. Han og hans bror stammer fra et rumænsk børnehjem, men er blevet hentet til USA og er vokset op hos nonner. En dag modtager Joseph et opkald fra en mystisk klient, der vil have ham til at undersøge ægtheden af Bram Stokers manuskript, som findes på et amerikansk museum. Hvis manuskriptet er ægte skal han personligt bringe det til Transylvanien.

Dette er en interessant historie, der bringer Brams Stokers Dracula ind i nutiden. Der er rigtig meget information om Rumæniens historie og politiske udvikling gennem tiden. Der bruges mange rumænske ord, der gør det hele meget autentisk.

Forfatteren har tydeligvis gjort meget for at bevare den mystiske stemning, der er i den oprindelige Dracula, men han har også valgt at give de blodige rædsler et nøk op af. Jeg synes egentlig det hele virkede meget godt i forhold til den oprindelige Dracula.

Bogen er på små ni timer, men den føltes meget lang. Der var flere steder hvor jeg synes handlingen blev trukket unødigt ud og som kedede mig. Jeg mistede fokus flere gange, hvilket ellers sker yderst sjældent når jeg lytter til lydbog. Den mistede koncentration er måske skyld i at jeg aldrig helt fik styr på hovedpersonens familie historie. Hovedpunkterne fik jeg fat i men der var flere ting som jeg synes ikke passede sammen eller ikke blev forklaret ordentligt.

Stoker´s Manuscript får 3/5 stjerner.

Thomas Oldrup - 45 myter og halve sandheder fra verdenshistorien. Bogen er fundet og lyttet på
Mofibo.

I denne bog tager forfatteren, som titlen også antyder fat på at dementere mange af de ukorrekte historier, der florerer på nettet og nogle sågar i historiebøger der bruges i skolen. Myter og usandheder, som, mange faktisk tror er rigtige.

En meget underholdende og interessant bog, der meget sagligt og letforståeligt afkræfter og gengiver hvad der så er rigtigt. Der var flere ting som faktisk overraskede mig, især den med Ninjaerne og Christopher Columbus.

Der nævnes mange årstal og personnavne i bogen og i den forbindelse er lydbogen ikke det rigtige medie for mig, da jeg simpelthen husker bedre ved at se det på skrift. Men lydbogen er på små fire timer, så det er ikke helt uoverskueligt at lytte til den igen.

45 myter og halve sandheder fra verdenshistorien får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. "45 myter og halve sandheder fra Verdenshistorien" lyder fængende. Den må vi se om vi kan finde i fysisk bog :-) Jeg har i den senere tid fået lidt et nyt syn på lydbøger. De trælse oplevelser jeg har haft med dem skyldes oplæsningen, som er meget vigtig for mig. Jeg skulle læse en bog færdig til studiet, og valgte at høre resten, og jeg blev helt fænget både af romanen, men bestemt også af oplæseren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yeah!! Du kom igennem med en kommentar :D

      Det er så ufattelig vigtigt med en god oplæser. Jeg har lige måttet droppe en dansk lydbog af en engelsk roman, hvor hovedpersonen hed Charlotte, men oplæseren udtalte det det konsekvent Tjarlot. En lille ting, men det bliver et stort irritationsmoment, når man skal lytte til det i måske op til 15-20 timer.

      Slet