onsdag den 9. marts 2016

Pernille Boelskov - Granitgraven


Bogen er købt som souvenir i William Dams Boghandel i Rønne, da vi var på efterårsferie på Bornholm i 2015.

Dette er den første bog i en krimiserie om præsten Agnethe Bohn. Liget af en mand bliver fundet i Vang stenbrud. En mand, som Agnethe kort tid for inden, har haft kontakt med, da han leder efter sin bedstefar, som hans mormor mødte på Bornholm, hvor hun var russisk soldat.

For mig som er født og opvokset på Bornholm, men nu på 15. år er bosiddende i Vendsyssel, var det en rigtig sjov og lidt nostalgisk oplevelse at læse denne krimi. Det giver altid lidt ekstra til oplevelsen af en bog, at kende miljøet og stederne godt.

Forfatteren har efter min mening ramt ø-mentaliteten og ikke mindst de bornholmske særheder godt, som for eksempel udtalen af stednavne og kaldenavne. Samt øens situation og følelser under russernes tilstedeværelse på øen efter tyskernes kapitulation, som stadig den dag i dag betyder meget for øens indbyggere.

Plottet var også lige noget for mig. Som jeg har skrevet før er jeg ikke meget for tortur, vold og unødvendigt udpenslede drab. Derfor faldt det godt i min smag, at der nærmest kun blev fokuseret på opklaringen af drabet og ikke selve udåden.

Jeg valgte ca. halvvejs at skifte til lydbogen, da jeg havde en hel masse husarbejde jeg skulle have fra hånden og det skifte var en okay oplevelse. Jeg sætter stor pris på at oplæseren undlod, bare tilnærmelsesvis at forsøge sig med en bornholmsk accent og der var heldigvis kun to bornholmske ord der skulle udtales, hvilket gik ganske godt.

Men jeg fandt det også lidt pudsigt, når der i bogen lægges stor vægt på at udtale Pedersker rigtig [pærsker], at oplæseren så konsekvent siger Nyker med Y-lyden og ikke med Ø-lyden som det udtales på Bornholm. Lidt kikset efter min mening, men selvfølgelig en mindre detalje for andre end bornholmere.

Jeg er meget spændt på hvad forfatteren vil med sin serie, om hun har tænkt sig at fortsætte den på Bornholm eller måske lade nogle af bøgerne foregår ovre. Jeg vil i hvert fald meget gerne læse med igen.

Granitgraven får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar