fredag den 18. marts 2016

Qiu Xiaolong - Mord på en rød heltinde

Bogen er købt i den nu lukkede Rossels Boghandel i Hjørring.

Liget af en ung kvinde bliver fundet ved en øde flodbred tæt på Shanghai. Kriminalkommissær Chens specielgruppe bliver sat på opgaven, som viser sig at være en politisk hvepserede.

Jeg er meget overrasket over hvor lang tid det tog mig at læse denne krimi. Den er ekstremt detaljeret omkring politiske, historiske og økonomiske forhold i Kina og giver dermed et meget fyldestgørende tidsbillede af landet i 1990´erne.

Den er typisk kinesisk på den måde at citater, digte og læresætninger er meget dominerende og bruges til at udtrykke følelser og meninger i bestemte situationer. Det kan være meget anstrengende når man ikke er vant til den måde at udtrykke sig på, men jeg synes forfatteren fint fortolkede det for læseren. For selv om det er trættende og gør læsning langsommere, så det giver også en autencitets følelse.

De mange forskellige personer i historien giver en god fornemmelse for de sociale og samfundsmæssige forhold, med de gamle politiske kadre, de privilegerede børn af høje embedsmænd og hvor stor betydning Maos tid stadig har, især på den ældre generation, på trods af alle de år der er gået og de mange forandringer der er sket i landet, siden Mao døde og hans regime sluttede.

Hvis man er interesseret i Kina er det en overordentlig informativ bog at læse. Jeg er ked af, at forlaget har valgt ikke at oversætte flere af bøgerne i serien, da det kunne være så spændende at fortsætte serien og dermed følge den rivende udvikling Kina har gennemgået de sidste 15 år. Jeg overvejer meget kraftigt om jeg skal fortsætte serien på engelsk.

Mord på en rød heltinde får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Det lyder spændende. Jeg har netop startet et projekt (og en blog) hvor jeg skal læse 100 bøger fra 100 forskellige lande. Den her bliver helt klart skrevet på som en mulighed for Kina. Kig gerne forbi min blog og sig hej ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor er det et interessant projekt, det glæder jeg mig til at følge. Jeg kan helt sikkert blive inspireret af de bøger du vælger.

      Under fanen 'Mit kinesiske år' kan du finde flere gode bøger fra Kina.

      Slet