onsdag den 13. april 2016

Christina Baker Kline - Pigen uden navn

Bogen har jeg vundet i en læseudfordrings konkurrence hos Plusbog.dk.

Jeg havde egentlig ikke planlagt at læse bogen endnu, men da jeg sad og ventede på at mine døtre skulle få fri fra musikundervisning i mandags, fik jeg tiden til at gå med at søge efter spændende bøger på Mofibo. Jeg faldt over Pigen uden navn, som e-bog og begyndte at læse og den fangede mig lige fra starten, så da jeg kom hjem måtte jeg simpelthen læse den færdig.

Den følger Molly der er plejebarn og har været ind og ud af et hav af forskellige plejefamilier. Efter hun har forsøgt at stjæle en biblioteksbog, kommer hun ved at tilfælde til at aftjene sin samfundstjeneste hos den 91-årige Vivian, der bor i et kæmpe stort hus ud til vandet. Det viser sig at Molly og Vivian på mange måder ligner hinanden trods den store aldersforskel.

Denne roman bygger på de rigtige skæbner af over 200.000 forældreløsebørn, der i årene mellem 1854 og helt frem til 1929 blev sendt med de såkaldte orphan trains fra den ene amerikanske by efter den anden for at blive afsat til familier, der af den ene eller anden årsag ønskede et barn.

Bogens historie viser ,at selv om der ikke længere kører tog rundt med forældreløsebørn, er der ikke sket det helt vildt store inden for omsorgen for plejebørn. De bliver stadig af mange set ned på og regnet for andenrangs borgere og udsættes for den ene mere katastrofale plejefamilie efter den anden.

Molly og Vivians historier fangede mig fra første side og jeg kunne ikke slippe dem igen før jeg havde læst bogen til ende. En fantastisk medrivende bog om en ulykkelig og for mig helt ukendt tid i den amerikanske historie.

Pigen uden navn får 5/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. I love it :) Indtil nu årets bedste bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den overraskede mig virkelig meget. Jeg havde slet ikke forventet at den var så fantastisk god :)

      Slet
  2. Lyder bestemt som om den skal på læselisten :D
    - Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Så god! Kan helt klart anbefale den :)

      Slet