mandag den 4. april 2016

Herman Hesse - Frans af Assisi

Bogen er et anmeldereksemplar fra Kristelig Dagblads Forlag. Den er skrevet i 1904 og nu for første gang udkommet på dansk. Det er den første bog i en serie fra forlaget som hedder Sidespor og bøgerne i serien kommer til at handle om teologer, filosofer og andre store tænkere.

Efter i sidste uge at have læst bøgerne om Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen, synes jeg det var passende at fortsætte månedens læsetema, med denne bog om Frans af Assisi, der også levede i middelalderen. Hvor Frans blev kåret til helgen to år efter sin død, måtte Hildegard vente indtil 2012, med sin kåring.

Giovanni Bernardone, som senere er blevet kendt som den hellige Frans af Assisi, blev født som rigmands søn i Assisi i Italien i 1182. Han levede et rigt liv med fester og druk. Men ændrede en dag pludselig sin levevis og gav al sin rigdom til de fattige og levede derefter som fattig munk. Han var ikke lærd så der er intet skrevet ned fra hans egen hånd. Alt hvad vi ved om ham er genfortalte legender.

Herman Hesse var meget fascineret af Frans af Assisi og som der står i efterskriftet i bogen, er han også meget inspireret af ham. Hvilket man kan se af sproget i denne lille korte bog, der er meget vidtløftig og forherligende i beskrivelsen af  Frans af Assisi.  Man kan bestemt ikke sige at forfatteren på nogen måde stiller sig kritisk over for legenderne.

Jeg synes ikke rigtig bogen gav andet end fornemmelsen for, hvor lidt vi reelt ved om denne Frans af Assisi. Da jeg ikke har læst andet af Herman Hesse, kan jeg heller ikke forholde mig til bogen i forhold til resten af hans forfatterskab, men jeg kan fornemme at han skriver godt.

Frans af Assisi får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar