lørdag den 16. april 2016

Kevin Japsen - Limbo

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.

Dette er historien om Elias, der på ingen måde har det nemt i hverdagen. Han har mange problemer at tackle både på hjemmebane og i den nye skole han er flyttet til efter farens død. Oven i alle problemerne får han kræft og må tilbringe længere tid på hospitalet, hvor han møder pigen Sia med de grønne øjne. Det er her på sygehuset han stifter bekendtskab med en fantasiverden, hvor lysets og mørkets væsner kæmper mod hinanden og Sia spiller også en stor rolle i den alternative verden.

Med Young Adult romanen The Fault in Our Stars på dansk En flænge i himlen af John Green der udkom for over 4 år siden, startede der en ny gren af ungdomsromaner, det som man på engelsk har døbt sick-lit. Altså bøger der behandler de mere alvorlige og tragiske aspekter af teenagelivet, livsændrende og dødelig sygdom. Denne bog er et okay dansk bud på en sådan bog.

Ideen med bogen kan jeg rigtig godt lide og forfatterens budskab med historien er så smuk og vigtig. Som jeg har forstået historien, skal fantasy-elementerne i bogen illustrere Elias kamp mod kræften og gennem hans møde med Sia, får han nyt håb og ikke mindst sin selvtillid igen. Alle har noget de er gode til, uanset hvad andre siger.

Altså, ideen er helt fin, men jeg synes der manglede noget i udførelsen. Der var brillante og meget rammende steder ind imellem, der lige satte de helt rigtige ord på en følelse eller gav stof til eftertanke, men meget af bogen, i sær i fantasyverdenen synes jeg var meget forvirrende. Spejlstenen, de tre sten hvor lyset forsvinder i og alle de meget forskellige slags mørke væsner, som hele tiden dukkede op, var nogle af de elementer, jeg aldrig helt forstod.

Jeg synes ikke rigtig læsningen flød, hvilket til dels skyldtes de ultrakorte sætninger, men også den meget anderledes sætningskonstruktion og ordvalget. Desværre var den udgave jeg læste også præget af manglende ord og tastefejl.

Okay ungdomsbog om sygdom og om at kunne finde alle de lysende stjerner i mørket.

Limbo får 3/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar