søndag den 17. april 2016

Læst og lyttet uge 15-2016.


Det har været nogle dejlige læseoplevelser i sidste uge. Jeg udelte fem stjerner til hele tre bøger. De to af dem var En sang for Issy Bradley af Carys Bray og Pigen uden navn af Christina Baker Kline. Det blev også til en enkelt bog med tre stjerner, nemlig ungdomsbogen Limbo af Kevin Japsen.

St. Bededag har vi konfirmation og jeg kan mærke at jeg ikke har roen til at fordybe mig i læsning i længere tid ad gangen. Hver gang jeg sætter mig med en bog, kører der en huskeliste over, drikkevarer, bordkort, servietter og andet i mit hoved. så det bliver nok ikke til så mange bøger i næste uge og jeg vil måske slå uge 16 og 17 sammen i et indlæg.

Konfirmationen gør også at jeg går glip at Deweys 24 Hour Readathon i denne omgang, men det kommer heldigvis igen til efteråret, så der håber jeg at kunne være med.

Paul Auster - I thought my Father was God. Bogen er lyttet som lydbog hentet på Mofibo.

Jeg faldt tilfældigt over denne lydbog, da jeg søgte på bøger om Gud, Jesus og tro på Mofibo. Jeg vidste intet om den da jeg startede med at lytte, men det viste sig at være en samling af historier skrevet af helt almindelige mennesker rundt omkring i USA. Selv om bogen reelt intet konkret har med tro at gøre, så dækker den alle aspekter af livet.

Historierne blev samlet i forbindelse med et radioprogram som Paul Auster skulle være vært for og hvor han opfordrede alle med interessante historier med et ekstraordinært twist, om at sende dem ind til programmet.

Alle disse historier er af varierende længde og spænder vidt. Nogle af historierne er næsten bare en punchline, mens andre er lidt længere. Der er historier om liv, død, overnaturlige hændelser, barndomsminder og meget meget mere. Virkeligheden overgår langt fantasien i dette tilfælde.

De mange historier 180 i alt er spøjse, hårrejsende, rørende, provokerende og tankevækkende. De forskellige historier var sat sammen i overordnede temaer og det fungerede fantastisk godt. Det er en exceptionel god samling af korte historier fra det virkelige liv. De passede perfekt til lydbogsmediet, måske netop fordi de oprindeligt er lavet til radio. Meget anbefalelsesværdig!

I Thought My Father was God... får 5/5 stjerner.

Egon Clausen - Guds knaldepisk, de helliges høvding Vilhelm Beck. Jeg elsker simpelthen den titel! Bogen har jeg købt i sin tid i den nu lukkede Rossels Boghandel.

Jeg havde store forventninger til denne bog om Vilhem Beck, der står som Indre Missions ubestridte og ikoniske leder, der tordnede fra prædikestolen og lovede alle synderne bål og brand, men som egentlig slet ikke ville have været præst, men gartner.

Denne forventning blev stort set opfyldt. Tonen i bogen var meget humoristisk og forfatteren tog fat på den karismatiske og upopulære prædikant med et glimt i øjet og et godt øje til hans magtdæmoni og trang til opmærksomhed.

Jeg fik som læser en god fornemmelse for datidens kamp mellem Indre Mission og grundtvigianerne. De ændrede tider med enevældets fald og Grundlovens tilblivelse, der gav præsterne andre arbejdsvilkår og meget mindre magt end de havde været vant til tidligere. Et super fint indblik i Danmarks historien.

En interessant kort og humoristisk biografi om en berygtet mand inden for kristendommens historie i Danmark.

Guds knaldepisk får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar