søndag den 22. maj 2016

Læst og lyttet i uge 20-2016


Ugen startede ellers godt ud og jeg fik læst to rigtig gode bøger nemlig Lenins kys af Yan Lianke og Søvngængerens guide til at danse af Mira Jacob.

Men så blev familien ramt af omgangssyge og vi har alle seks ligget omdrejet i kortere eller længere tid og der blev ikke så meget tid til hverken at læse eller lytte bøger og jeg forventede nærmest et bekymret opkald eller en email fra Mofibo, med en forespørgsel om hvorfor jeg ikke har lyttet noget i snart en hel uge.

Al den sygdom har givet rigtig meget tid med børnene både af den mindre behagelige slags, men heldigvis også meget hyggetid med hver enkelt, da de har lagt sig syge forskudt for hinanden. Sammen med den ældste datter har jeg fået set alle Harry Potter-filmene, som jeg måske ikke var helt så begejstret for som jeg havde forventet, men de var da okay fine, men selvfølgelig er bøgerne bedre og jeg glæder mig til december, hvor jeg har planlagt at genlæse hele serien.

Sammen med de to yngste har jeg fået læst to fantastisk gode børnebøger:

Lin Hallberg - Heddas bog. Bogen er købt på bogudsalget 2016 hos Arnold Busck. Den er læst sammen med min datter på 9 år. Hun har både selv læst højt fra den og jeg har læst højt for hende.

Det er en utrolig smuk og rørende bog med farvelagte sider, med blomster og virkelig flotte og stemningsfulde tegninger. Den handler om pigen Hedda, der holder sommerferie hos sin mormor i et lille hus på landet og den var virkelig smuk og meget trist. Det er megasvært at læse højt samtidig med at man tuder, for bogen er sørgelig og det hjalp nok ikke at jeg var lidt presset og overtræt.

Temaet i bogen er død, det at miste og samtidig huske og sætte pris på alle de gode stunder man har her i livet. Der er på et tidspunkt hvor mormoren i bogen sammenligner de gode minder med en smuk perlekæde, som man kan tage frem og kigge på de enkelte perler og mindes de gode øjeblikke, det synes jeg var så smuk og bevægende en tanke.

Så en utrolig god bog for børn til enten at læse selv, men helt bestemt også en bog der giver god grobund for en mere alvorlig samtale om livet og døden.

Heddas bog får 5/5 stjerner.

Atrid Lindgren - Dragen med de røde øjne og andre historier. Bogen er købt i Arnold Busck i Hjørring. Den er læst højt for min datter på 6 år.

Jeg elsker Astrid Lindgren og disse historier der er samlet i denne bog har hele vejen i gennem hendes særpræg og foregår i hendes univers, der er helt på børnenes præmisser. Der er elverpiger, prinsesser og røvere. Intet er umuligt i Lindgrens fantasiverden og det er dejligt befriende.

Skøn samling af historier, hvoraf jeg kun kendte en enkelt i forvejen.

Dragen med de røde øjne får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar