mandag den 2. maj 2016

Læst og lyttet uge 17-2016.


Så blev sønnen konfirmeret med manér og jeg har igen fået tid og overskud til at læse. Det er blevet til overraskende mange bøger.

Pt. er jeg i gang med at lytte til Det syvende barn af Erik Valeur, som er Læseklubbens bog til maj måned. Jeg har læst bogen før for 2-3 år siden, men er nu på anden omgang af lydbogen. Det er en meget kompliceret og omfattende historie, som jeg ikke helt kan finde ud af om jeg elsker eller hader.

Jeg har fået lyttet til Oryx og Crake af Margaret Atwood, men desværre er ledningen til mine gode hovedtelefoner til når jeg støvsuger, gået i stykker så der kun er lyd i det ene øre, så det bliver ikke til så meget lytten i øjeblikket. Så hvis der er nogen, der kan anbefale nogle gode høretelefoner, der lukker støj ude og som ikke klemmer på ørene, så skriv det endelig i kommentarerne.

Så har jeg fået læst to virkelig gode ungdomsbøger. Den første var Stalker af Michella Rasmusssen og den sidste var The Sacred Lies of Minnow Bly af Stephanie Oakes, som begge er ungdomsbøger, der ligger i den mere mørke og uhyggelige ende af skalaen.

Og endelig blev det til den korte, men søde franske roman Læseren i morgentoget af Jean-Paul Didierlaurent, der handler om livet, bøger og kærlighed.

Det blev også til de følgende to bøger:

Sarah Winman - Da Gud var en Kanin. Bogen er købt på bogudsalget i 2014.

Dette er en af de bøger, der handler om det at gå fra at være barn til at blive voksen. Vi hører om forskellige sjove, alvorlige og tragiske øjeblikke børn møder på vejen til at blive voksen. Teksten er let at læse og sproget er meget poetisk og legende.

I sin historie berører forfatteren mange skelsættende verdensbegivenheder, som IRA bombningerne i England, prinsesse Dianas død og 11. september og får dem flettet sammen med selve historien. Dette og alle de meget excentriske personligheder, der stort set alle er homoseksuelle, gør at fortællingen for mig kommer til at virke meget konstrueret.

Men jeg nød alligevel at læse denne fortælling om familie, kærlighed, liv og død. En rigtig fin og sød historie.

Da Gud var en kanin får 3/5 stjerner

Kahlil Gibran - Profeten. Bogen er købt i Gyldendals Bogklubber engang for længe siden.

Dette er en spirituel klassiker og den klassificeres som et lyriskværk. Den libanesisk-amerikanske forfatter, der skrev bogen levede fra 1883-1931.

Gennem bogens hovedperson Profeten kommer forfatteren ind på de store emner her i livet: følelser, straf, religion, liv og død. Den er fortalt lige som og mindede rigtig meget om Manuskriptet fra Accra af Paulo Coehlo, med at forskellige borgere stiller Profeten spørgsmål om alle disse store emner.

Der er ikke rigtig nogen handling. Bogen består mere af en række læresætninger eller afsnit. Jeg er ikke så god til sådan nogle filosofiske bøger og det er en af dem, hvor jeg måske forestiller mig, at jeg med alderen får mere ud af den. Lige nu er den lidt for abstrakt og filosoferende til at jeg kan sætte ordentlig pris på den. Jeg har nok ikke den fornødne ro til at forstå.

Profeten får 2/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Prøv at læse den her anmeldelse, måske det var noget: http://coveredincathair.dictiocanary.com/su-su-sudio/ (høretelefoner) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, men jeg kan nu bedst lide dem der dækker hele øret når jeg støvsuger, også selv om de godt kan blive lidt varme at have på. Men de er godt nok fine de ørepropper :D

      Slet
  2. Jeg elsker mine Sennheiser HD205. De er billige, men giver en god lyd til musik. De er lidt mere "uldne" når det kommer til lydbøger, men de lukker lyd ude og er bløde for ørerne. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem vil jeg lige tjekke ud. Dem jeg har klemmer lidt, så efter et stykke tid kommer mine øre til at sove, så det kunne være rart med nogle der klemte knapt så meget :)

      Slet